Czy opony uniwersalne poradzą sobie w zimie? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak wiemy, Polska to kraj gdzie zimy bywają dość łagodne. W niektórych rejonach przypominają jesień, która już dawno jest za nami. Za zimno na opony letnie, a za mało śniegu na zimowe - dla wielu kierowców zmiana opon to spory dylemat. Istnieje również grupa konserwatywnych kierowców, którzy nie lubią eksperymentować. Opony całoroczne nie są dla każdego i z pewnością nie sprostają potrzebom najbardziej wymagających posiadaczy samochodów osobowych. Jednak coraz więcej kierowców zamiast utartej ścieżki, decyduje się spróbować czegoś nowego. To również spora oszczędność, ale czy takie rozwiązanie sprawdzi się w każdym przypadku? Jakie ogumienie lepiej sprawdzi się w niekorzystnych pogodowych? Czym różnią się opony wielosezonowe od zimowych? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Opony zimowe - budowa

Opony zimowe zostały stworzone na potrzeby warunków atmosferycznych panujących w Polsce od jesieni do wiosny. Od letnich różnią się przede wszystkim składem produkcji. Do ich wytworzenia potrzebna jest bardziej miękka mieszanka, tj. krzemionka. Najlepsze ogumienie przeznaczone na zimę posiada taki udział poszczególnych składników, aby, gdy temperatura spadnie poniżej 0 stopni Celsjusza, nie twardniały. Odpowiednia sztywność przekłada się z kolei na lepszą przyczepność do nawierzchni, co jest kluczowe, zwłaszcza w zimie. Z kolei przy bardzo wysokich temperaturach, jakie panują latem zimówki szybciej się nagrzewają i w efekcie szybciej ściera się bieżnik. Materiał to jednak nie wszystko. Opony zimowe w porównaniu do letnich mają zdecydowanie więcej lameli. Taka budowa sprawia, że ogumienie może łatwiej wtopić się w śnieg. Zwiększa to przyczepność podczas trudnych warunków na drodze. Zaś szerokie rowki centralne powodują, że błoto i woda pośniegowa zostają szybciej odprowadzane.

opona zimowa

Uniwersalne, czyli jakie?

Jak sama nazwa wskazuje, opony te to ogumienie, które łączy w sobie najważniejsze zalety zarówno opon letnich, jak i zimowych. Nie da się ukryć, że pracują one w bardzo zróżnicowanych warunkach, dlatego połączenie tych wszystkich cech w jednej oponie jest niezwykle trudne. Opony całoroczne zostały zatem stworzone w taki sposób, aby zawierały rozwiązania, umożliwiające bezpieczną jazdę w każdej porze roku, niezależnie od pogody. Do ich produkcji wykorzystuje się w miarę miękką mieszankę, aby nie twardniała zimą, a jednocześnie na tyle miękką, aby nie uległa szybkiemu zniszczeniu przy wyższych temperaturach. Ogumienie wielosezonowe to kompromis, na który składają się głębokie rowki i wycięcia, charakterystyczne dla opon zimowych oraz wzór przypominający opony letnie. Opona tego typu zbudowana jest z bieżnika z lamelami. Jednak jest ich znacznie mniej, niż w przypadku opon zimowych. Wszystko po to, żeby zachować stabilność latem oraz dostateczną przyczepność zimą. Jednak w porównaniu do zimówek, te znacznie gorzej spisują się na śniegu i lodzie.

Opony zimowe czy całoroczne - jakie wybrać?

Przy wyborze pomiędzy oponami zimowymi a całorocznymi w pierwszej kolejności powinniśmy określić swoje potrzeby i wymagania. W tym celu warto przeanalizować ostatnie lata eksploatacji. W przypadku, gdy utożsamiamy się z kierowcą, który porusza się lekkim, miejskim samochodem i wykonuje maksymalnie do 10 tys kilometrów rocznie, a weekendowe wyjazdy za miasto podczas ataku zimy czy skrajnych upałów to okazjonalne wycieczki - możemy rozważyć opcję zakupu opon całorocznych. Wówczas sezonowa wymiana opon to zbędne zawracanie głowy, a składowanie dodatkowego ogumienia tylko niepotrzebnie zajmie miejsce w garażu. Jakość topowych opon całorocznych jest w pełni zadowalająca, a ich właściwości w zupełności wystarczą do spokojnej jazdy po mieście. Żywotność zapewnia kilka lat nienagannej eksploatacji. Poniekąd to także forma oszczędności, gdyż kierowca nie musi pokrywać kosztów związanych z okresową zmianą opon. Jeśli te cechy są Ci bliskie, wybierz opony całoroczne.

Dla osób pokonujących pokonujących dłuższe trasy bądź poruszających się na co dzień poza miastem nie zważywszy na porę roku, najlepszym i najbezpieczniejszym wyborem będą opony zimowe. W takich przypadkach ogumienie całoroczne nie jest w stanie zachować optymalnych właściwości w skrajnych warunkach pogodowych oraz przy dynamicznej, nieco agresywnej jeździe. Mimo, iż jest to kosztowne rozwiązanie, nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie swoim i pasażerów i kupić opony zimowe. Ich trwałość szacuje się na około 50-60 tysięcy kilometrów, a więc zmiana przypada średnio co dwa sezony. Należy pamiętać, że używanie dwóch zestawów opon wydłuża ich żywotność, ponieważ auto kilka miesięcy porusza się na oponach zimowych, zaś resztę czasu użytkuje opony letnie. Nie należy pomijać faktu, iż wymiana opon sezonowych to doskonała okazja do sprawdzenia stanu ogumienia, felg, wyważenia kół oraz skontrolowanie poszczególnych elementów zawieszenia.

wymiana opon

Bezpieczeństwo podczas jazdy

Kupując opony samochodowe z pewnością zmierzymy się z wieloma dylematami. Pierwszym z nich jest wybór opon całorocznych. Ogumienie tego typu to pewnego rodzaju hybryda opony zimowej i letniej. Producenci z roku na rok starają się ulepszać swoje produkty, jednak czy możliwe jest, aby komplet wielosezonowy spełniał wszystkie wymagania na trudnej nawierzchni? Polepszenie jednego parametru odbywa się kosztem drugiego. Dla przykładu, poprawa hamowania na śniegu powoduje problem z przyczepnością na suchej nawierzchni. Opony całoroczne muszą poradzić sobie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, tak samo na śniegu i lodzie. Na podstawie tych czynników możemy stwierdzić, że opona całoroczna nie zagwarantuje w niskich temperaturach przyczepności takiej, jak opona zimowa, a w lato na suchym i rozgrzanym asfalcie nie będzie hamować tak skutecznie, jak opona letnia. Ograniczenia prędkości sprzyjają spokojnej zachowawczej jeździe, co minimalizuje ryzyko wypadków czy wpadnięcia np. w poślizg. Niebezpieczne byłoby zastosowanie tego typu ogumienia w większych samochodach. Im wyższa moc auta, tym łatwiej wykorzystać granicę możliwości opon, co przy niekorzystnych warunkach pogodowych jest bardzo niebezpieczne.

Rozważając wszelkie wady i zalety opon wielosezonowych oraz całorocznych kierujmy się przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Tylko ogumienie dostosowane do pory roku oraz samochodu i typu jazdy może je nam zagwarantować i takie opony powinniśmy wybierać.

Wymieniać opony, czy nie?

Listopad to miesiąc, w którym większość kierowców decyduje się na wymianę opon z letnich na zimowe. Choć grupa, która dokonuje sezonowej zmiany opon jest duża, nie brakuje również tych, którzy w zimę decydują się jeździć na oponach całorocznych. Kluczowym argumentem dla osób, które nie wymieniają ogumienia w swoich samochodach jest kwestia łagodnych zim w naszym kraju. Dni, w których pada śnieg jest naprawdę niewiele, a nawet jeśli tak się stanie, jest natychmiast usuwany z nawierzchni. Za oponami całorocznymi przemawiają także dodatnie temperatury. Zdaniem wielu uczestników ruchu drogowego przy wyższych temperaturach zimą opony zimowe szybciej ulegają zniszczeniu. Jednak czy są to na tyle mocne argumenty, aby całkowicie zrezygnować z wymiany ogumienia? Opony zimowe charakteryzują się zdecydowanie większą przyczepnością do jezdni. Zasadnicza różnica między oponami wielosezonowymi a zimowymi polega na innym składzie mieszanki gumy. Większa ilość krzemionki zachowuje swoje właściwości przy minusowych temperaturach. Kolejną cechą jest kształt bieżnika. Liczne nacięcia i wgłębienia sprawiają, że taka opona doskonale radzi sobie ze śniegiem. Nie bez znaczenia pozostaje także płynność ruchu. Częstym widokiem zimą są samochody, które mają problem z płynnym ruszeniem, np. ze wzniesienia. Kiedy pokonujemy długie trasy, nasza jazda jest dynamiczna i szybka, bezwzględnie powinniśmy wymienić nasze opony.

opona samochodowa

Podsumowanie

Wielu kierowców zastanawia się, czy zakup opon zimowych w obecnych czasach jest konieczny - w końcu zimy w Polsce są coraz bardziej łagodniejsze, a ich atak, mimo, iż jest intensywny to mija bardzo szybko. Pamiętajmy jednak, że to właśnie delikatna i ciepła zima jest dla uczestników ruchu drogowego najbardziej niebezpieczna. Gdy nadchodzi mróz, warunki są już nieco bardziej stabilne. W sytuacji, kiedy temperatura waha się w okolicach zera, na asfalcie pojawia się tzw. "szklanka". Te warunki stwarzają poważne zagrożenie dla kierowcy. Opony, jakie powinniśmy wybrać dla swojego samochodu są zależne od różnych czynników - przede wszystkim stylu i częstotliwości jazdy oraz mocy samochodu. Wybierając odpowiednie opony kierujmy się bezpieczeństwem swoim i innych.