Jaki olej silnikowy wybrać?

Olej do silnika, to jeden z podstawowych elementów samochodu. Jest niezbędny do funkcjonowania pojazdu, gdyż odpowiada za poprawne smarowanie silnika. Jednak, każdy posiadacz samochodu, z pewnością przekonał się, że jego wybór wcale nie jest taki oczywisty i wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu motoryzacji. Dodatkowo, obecnie mamy mnóstwo olejów silnikowych, które mają odrębne zastosowanie i właściwości oraz są dostosowane do określonego typu silników. Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy? Czym się kierować podczas zakupu i na co zwrócić uwagę? Przeczytaj artykuł i dobierz najlepszy olej dla swojego auta.

Czym jest olej silnikowy?

Olej silnikowy jest stosowany do smarowania współpracujących ze sobą, ruchomych elementów silnika. Celem takiego zabiegu jest jak najskuteczniejsze wyeliminowanie występującego podczas ruchu tarcia. Ponadto w samochodzie jest odpowiedzialny także za kilka dodatkowych funkcji, a zaliczamy do nich:

  • Chłodzenie - olej silnikowy ma kontakt z najbardziej rozgrzanymi elementami maszyny. Odbiera ciepło m.in. z tłoków, wału korbowego, wirnika turbosprężarki czy panewek.
  • Uszczelnienie - związane w głównej mierze z lepkością silnika. Wypełnienie nim okolicy pierścieni zapewnia odpowiednią kompresję, dzięki której samochód może rozwijać pełną moc. Co więcej, uszczelnienie zaworu i prowadnicy obniża poziom zużycia oleju.
  • Oczyszczanie - pomaga w pozbyciu się zanieczyszczeń wewnętrznych powstałych w wyniku spalania się paliwa.
  • Ochrona antykorozyjna - tworzy na podzespołach warstwę zabezpieczającą je przed kontaktem z tlenem, kwasami, wodą i innymi szkodzącymi im substancjami.

>> Sprawdź szeroką ofertę naszych olejów silnikowych >>

Skład oleju silnikowego

Obecnie mamy do wyboru mnogość wszelkiego rodzaju olejów silnikowych, które wyróżniają się wieloma dobroczynnymi cechami dla silnika. Jednak, aby naprawdę tak było, muszą zawierać liczne pierwiastki, które będą za nie odpowiedzialne.

W skład każdego oleju wchodzi olej bazowy (z reguły około 80% mieszaniny) oraz dodatki (20%). Bazę mineralną otrzymuje się podczas destylacji ropy naftowej, z kolei syntetyczną w procesie syntezy węglowodorów. Jako dodatków, zazwyczaj używa się detergentów i dyspergatorów, które minimalizują powstawanie zanieczyszczeń oraz zapobiegają przyklejaniu się złogów do metalowych powierzchni silnika. Zapobiegają także korozji.

Do olejów silnikowych dodaje się także liczne substancje smarnościowe, wpływające na zmniejszenie zużycia oleju i tarcia pomiędzy poszczególnymi elementami. Mieszanki są uzupełnione również o przeciwutleniacze i antyspieniacze. Pomagają zachować jak najlepszy stan oleju oraz eliminują ryzyko tworzenia się piany.

Ostatnim rodzajem dodatków są modyfikatory lepkości, które rozprzestrzeniają się przy wysokich temperaturach. Co więcej, olej mineralny jest dodatkowo uzupełniony o depresatory, które zapobiegają tworzeniu się i wzrostowi połączeń pomiędzy kryształami wosku zawartego w mieszaninie.

”baza

Lepkość oleju silnikowego

Jak większość rzeczy i produktów, tak i oleje silnikowe możemy podzielić na wiele kategorii - w zależności od przeznaczenia i właściwości. Podstawową klasyfikacją lepkości oleju jest SAE, wyodrębnioną przez Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (Society of Automotive Engineers). Cechuje się ona 14 klasami lepkości. Rozdzielone są na letnie - liczba po oznaczeniu literowym (8) oraz zimowe oznaczane cyfrą przed literą (6).

Klasy letnie

  • W8,
  • W12,
  • W16,
  • W20,
  • W30,
  • W40,
  • W50,
  • W60.

Klasy zimowe

Zimową klasę olejów ustala się poprzez określenie maksymalnej lepkości, jaką osiąga olej przy konkretnej ujemnej temperaturze oraz granicznej temperaturze pompowalności. Dodatkowo, określa się minimalną lepkość w temperaturze 100 st. C. Wyróżniamy:

  • 0W,
  • 5W,
  • 10W,
  • 15W,
  • 20W,
  • 25W.

Łącząc te dwie klasy, otrzymujemy dość popularne oznaczenie oleju, jak np. 10W-40 czy 5W-40. Jak już zostało wspomniane wyżej - wartość przed W oznacza lepkość oleju w warunkach zimowych, po myślniku zaś w warunkach letnich. Podczas wyboru oleju, należy pamiętać, że niższa wartość zimowa pozwala na pracę silnika w niższych temperaturach, z kolei letnia powinna być jak najwyższa, dzięki czemu wysokie temperatury także nie będą problemem.

alt=”Sprawdzanie poziomu oleju w silniku”

Specyfikacja olejów silnikowych

Sama lepkość nie wystarczy, aby wybrać olej. Podczas doboru oleju silnikowego, powinniśmy zwrócić uwagę na jeszcze jeden, ważny jego podział. Jest to klasyfikacja, która wiąże się ze sposobem przygotowania bazy olejowej. Możemy tutaj wyodrębnić:

Oleje mineralne - pozyskuje się go tylko i wyłącznie w procesie destylacji ropy naftowej. W przypadku tego oleju - powinien być wykorzystywany do silników mało wysilonych. Oleje mineralne charakteryzują się krótką żywotnością oraz nie posiadają żadnych dodatków. Są szczególnie ograniczone podczas pracy w niskich temperaturach. Zazwyczaj są to 15W-40 oraz 15W-50.

Oleje syntetyczne - powstają podczas syntezy chemicznej. Produkty tego typu są urozmaicone o liczne dodatki, które zwiększają ich wydajność oraz możliwości. Olej syntetyczny świetnie sprawdzi się niemal w każdych warunkach, niezależnie od temperatury. Kompleksowo redukuje tarcie oraz chroni silnik. Na oleje syntetyczne decydują się przede wszystkim posiadacze nowoczesnych samochodów. Dodatkowo, nie wymagają tak częstej wymiany, jak mineralne. Jednak, olej syntetyczny jest również o wiele droższy. Oznacza się je symbolami 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50.

Oleje półsyntetyczne - wykorzystywane zazwyczaj w silnikach z wtryskiem wielopunktowym. Najczęściej są połączeniem wyżej wymienionych olejów, jednak tworzone na bazie syntetycznej - dzięki czemu mają więcej właściwości, niż mineralny. Z reguły są to 10W-40 oraz 10W-60.

Klasyfikacja ACEA i API

Do poprawnego doboru oleju silnikowego należy określić również ich normy ustalonej według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA) oraz Amerykańskiego Instytutu Naftowego (API). W pierwszych wyodrębniamy trzy kategorie:

A do silników benzynowych
B do silników wysokoprężnych w pojazdach osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 t
C do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych
E do silników wysokoprężnych w pojazdach ciężarowych

A/B – olej odpowiedni do silnika benzynowego (ZI, ZS, Diesla). Używany zarówno do samochodów dostawczych, jak i osobowych.

A1/B1 – odpowiedni dla auta napędzanego benzyną oraz Diesla. Cechują się niską lepkością i współczynnikiem tarcia.

A3/B3 – do auta posiadającego silnik benzynowy i wysokoprężny. Olej tego typu wyróżnia się wysokimi parametrami oraz rzadszą koniecznością wymiany.

A3/B4 – dla silnika wysokoprężnego i benzynowego z wtryskiem bezpośrednim. Często zastępstwo klasy A3/B3.

A5/B5 – do samochodu z silnikiem o wydłużonym przebiegu między wymianami. Oleje silnikowe o niskim wskaźniku tarcia i lepkości.

W przypadku API wyodrębniamy dwie podstawowe grupy oleju:

  • oleje do napędów wysokoprężnych - oznaczane literą C,
CC Do napędów Diesla o lekkim sposobie pracy oraz przystosowany do pracy w wysokiej temperaturze.
CD Do czterosuwowych napędów wysokoprężnych - mocno eksploatowanych.
CD-II Do dwusuwowych aut Diesla.
CE Do napędów pracujących przy dużym obciążeniu.
CF-4 Zamiennik CE 
CF-2 Zamiennik olejów CD II 
CF Zastępstwo normy CD, do aut napędzanych słabej jakości paliwem.
CG-4 Do jednostek o niskim poziomie emisji spalin w zastępstwie klasy CD, CE i CF-4; klasa spełnia wymogi emisji spalin z roku 1994.
CH-4 Zastępstwo dla klasy CD, CE, CF-4 i CG-4. Używane do amerykańskich diesli odznaczających się niewielką emisją spalin.
CL-4 Zastępstwo dla klasy CD, CE, CF-4, CG-4 i CH-4. Do samochodu wytwarzających niewielką ilość spalin.
CJ-4 Do silników o podwyższonej czystości spalin (filtr DPF lub układ EGR). Zastępstwo klasy CI-4.
  • oleje do napędu benzynowego - oznaczane literą S.
SG do aut wyprodukowanych przed rokiem 1993
SH do aut wyprodukowanych przed rokiem 1996
SJ do aut wyprodukowanych przed rokiem 2001
SL do aut z silnikami wyprodukowanymi przed rokiem 2004
SM do jednostek napędowych wyprodukowanych przed rokiem 2010
SN do aut wyprodukowanych po 2010 roku

Olej do silnika benzynowego

Znając już podstawowe oznaczenia olejów do samochodu, możemy skupić się na wybraniu odpowiedniego produktu, przeznaczonego do konkretnego typu silnika. W przypadku auta z napędem benzynowym powinniśmy się skupić przede wszystkim na olejach syntetycznych i półsyntetycznych. Te pierwsze wypierane są do nowszych samochodów - starsze zazwyczaj zaopatruje się w drugi rodzaj. Jeśli chodzi o klasyfikację API, wybieramy olej do aut oznaczony symbolem "S" - w ACEA "A".

Silnik benzynowy + LPG

W przypadku, gdy posiadamy auto napędzane paliwem LPG, warto wybrać olej odpowiednio do niego przystosowany. Przede wszystkim powinien się cechować wzmożoną odpornością na działanie wysokiej temperatury. Dodatkowo, w tego typu napędach, należy częściej dokonywać wymiany oleju silnikowego. W tym wypadku zaleca się wybór produktów syntetycznych ze wzmożoną ochroną.

Olej silnikowy do Diesla - wysokoprężnego

Zastanawiając się, jaki olej silnikowy wybrać do Diesla musimy wziąć pod uwagę, że powinien posiadać parametry umożliwiające mu pracę w większym obciążeniu, niż w silnikach benzynowych. W przypadku silnika z filtrem DPF powinniśmy wybrać olej oznaczony literą C oraz liczbą od 1 do 4. Co więcej, do tego typu napędów najczęściej wybiera się olej z dopiskiem "Low SAPS". Są to oleje niskopopiołowe, dzięki którym filtry mają dłuższą żywotność - wolniej się zatykają.

Olej silnikowy do hybrydy

Napędy hybrydowe to szczególny rodzaj silnika, który wymaga także odpowiedniego oleju. W tego typu samochodach powinniśmy zastosować produkty, odznaczające się niską lepkością. Według zaleceń producenta Toyoty - należy wybrać olej 0W-20. Takie rozwiązanie ułatwia pompowalność, która ma bardzo duże znaczenie w silniku hybrydowym.

”wymiana

Oleje do samochodu 4x4

Wybierając olej silnikowy do aut z napędem 4x4 w pierwszej kolejności należy skupić się na zaleceniach producenta. Aby znaleźć odpowiedni rodzaj oleju, trzeba także określić rodzaj napędu swojego auta. Warto także dostosować rodzaj oleju do warunków w jakich będziemy używać pojazdu. Dzięki temu kompleksowo zabezpieczymy swój silnik i będziemy mogli wybrać najlepszy olej dostępny na rynku.

Oleje do samochodów sportowych

Samochody sportowe, to szczególny typ pojazdów, które potrzebują także specjalnego oleju silnikowego. Powinien charakteryzować się wysoką klasą lepkości (SAE). Zazwyczaj wybiera się olej 10W-60 i większe. Powodem takiego wyboru, są tutaj parametry, jakie posiada silnik sportowy. Cechuje się sporymi luzami, które gęsty olej jest w stanie zapełnić. Dodatkowo, pracują przy naprawdę wysokich temperaturach. Jeśli chodzi o wskaźnik jakości, jakim powinna charakteryzować się baza oleju - jest on bardzo wysoki. Z uwagi na to, warto wybierać sprawdzone oleje syntetyczne od renomowanych producentów, odznaczających się licznymi właściwościami.

Jakiej firmy olej wybrać?

Dobór oleju, który będzie pracował w naszym silniku powinniśmy również uzależnić od dobrych producentów. Obecnie na rynku można znaleźć wiele różnych produktów, które różnią się pod względem właściwości i zastosowania. Często różnią się także ceną - jednak, jak możemy się domyślić ma ona znaczenie. Wybierajmy te produkty, które są przede wszystkim dobre.

Jak widzimy, aby określić jaki olej silnikowy wybrać, musimy w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę zalecenia producenta oraz szereg oznaczeń i właściwości przeznaczonych do konkretnego typu silnika. Dodatkowo, warto uwzględnić również temperatury, w których będzie pracował. Jest to nieodłączny krok, którego nie możemy pominąć podczas zakupu odpowiedniego produktu. Pamiętajmy też, że dobry olej silnikowy, zapewni naszemu samochodowi dłuższą sprawność i lepszą pracę, jednak często jego jakość jest uzależniona od wyższej ceny.