Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu. Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Kontrolki w aucie - Co oznaczają?
Kontrolki umieszczone na desce rozdzielczej przekazują kierowcy informacje o stanie systemów i podzespołów, w które wyposażony jest dany samochód. Ogólnie można stwierdzić, że im bardziej zaawansowany technologicznie pojazd, tym więcej kontrolek — łącznie może ich być nawet około sześćdziesięciu. Nietrudno więc o wątpliwości dotyczące tego, co oznacza dana kontrolka — zwłaszcza że pełnią one różne funkcje. Dlatego też przygotowaliśmy niniejsze zestawienie i opis kontrolek na desce rozdzielczej.
Rodzaje kontrolek samochodowych
Zasadniczo kontrolki samochodowe można podzielić na trzy grupy: informacyjne, ostrzegawcze i alarmowe.
Kontrolki informacyjne są w przeważającej większości zielone (o wiele rzadziej białe lub żółte) i zapalają się, gdy dany system lub podzespół jest włączony oraz działa poprawnie. Widok rozświetlonej kontrolki tego typu nie jest zatem powodem do niepokoju.
Kontrolki ostrzegawcze mają barwę żółtą lub pomarańczową (bursztynową) i sygnalizują wystąpienie jakiegoś problemu. Gdy zapali się taka kontrolka, dalsza jazda jest dopuszczalna, choć zaleca się możliwie najszybszą wizytę w serwisie lub warsztacie. Część sygnalizowanych w ten sposób problemów można rozwiązać samodzielnie w trakcie krótkiego postoju (np. niski poziom oleju).
Kontrolki alarmowe (określane też jako alarmujące) są koloru czerwonego, a ich zapalenie się sygnalizuje znaczącą usterkę lub poważną awarię danego systemu. W przypadku zapalenia się takiej kontrolki na desce rozdzielczej należy niezwłocznie zatrzymać samochód i zgasić silnik. Dalsza jazda z zapaloną kontrolką alarmową może skończyć się poważną awarią pojazdu i stanowić poważne zagrożenie dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu.
Jesteś posiadaczem Land Rovera lub Jaguara? Zajrzyj do naszego sklepu! Znajdziesz tam wszystkie niezbędne części, w tym także bezpieczniki, przełączniki i czujniki. Sprawdź ofertę.
Znaczenie poszczególnych kontrolek samochodowych
Skoro wiemy już, na jakie kategorie dzielą się kontrolki, przyszedł czas na bliższe przyjrzenie się symbolom umieszczonym na desce rozdzielczej lub wyświetlanych na ekranie komputera pokładowego.
Kontrolki informacyjne
Zależnie od danego samochodu, może być ich nawet około 20 i są to m.in.:
- Włączone światła mijania (potocznie zwane „krótkimi”) — zapala się w momencie włączenia świateł mijania. Część samochodów, zwłaszcza starszych, nie ma dedykowanej kontrolki i po prostu podświetla przycisk włącznika. Świateł tych powinno się używać przez cały rok, o każdej porze dnia i nocy. W ciągu dnia (pod warunkiem dobrej widoczności) można używać zamiennie świateł do jazdy dziennej, jeśli dany samochód jest w takowe wyposażony.
- Włączone światła dzienne — kontrolka ta informuje o włączeniu świateł do jazdy dziennej. Nie wszystkie samochody mają taką dedykowaną kontrolkę — zastępuje ją wtedy kontrolka świateł pozycyjnych.
- Włączone światła pozycyjne — zapala się w chwili włączenia świateł pozycyjnych. Tę kontrolkę może też zastąpić podświetlenie wskaźnika lub przycisku (zwłaszcza w starszych autach).
- Włączone światła drogowe (potocznie „długie”) — unikalna pod względem barwy (niebieska lub fioletowa) kontrolka, której warto pilnować — ze świateł drogowych można bowiem korzystać wyłącznie w nocy na nieoświetlonych droga, pod warunkiem, że nie oślepią innych kierowców lub kolumn pieszych.
- Asystent/automatyczna kontrola świateł drogowych — kontrolka sygnalizująca pracę systemu automatycznego przełączania między światłami mijania a drogowymi, zależnie od aktualnych warunków na drodze.
- Światła przeciwmgielne przednie — zielona lub pomarańczowa kontrolka informująca o włączeniu przednich świateł przeciwmgielnych.
- Światła przeciwmgielne tylne — pomarańczowe oznaczenie włączenia przeciwmgielnych świateł tylnych.
- Włączony kierunkowskaz — najczęściej dwie migające na zielono kontrolki sygnalizujące włączenie danego kierunkowskazu. Uruchamiają się również po włączeniu świateł awaryjnych.
- Światła awaryjne — czerwona kontrolka migająca po włączeniu świateł awaryjnych. Może ją również zastępować miganie odpowiedniego przycisku.
- Adaptacyjne oświetlanie drogi (doświetlanie zakrętów) — żółta kontrolka zapalająca się przy skręcaniu, sygnalizująca działanie systemu doświetlania zakrętów. Jeśli świeci ciągle lub miga, oznacza to usterkę owego systemu.
- Ogrzewanie przedniej szyby — świeci na żółto po włączeniu ogrzewania przedniej szyby. Warto o niej pamiętać, aby nie nadwyrężać niepotrzebnie akumulatora.
- Ogrzewanie tylnej szyby — analogiczna do powyższej. W nowszych samochodach podgrzewanie tylnej szyby jest zazwyczaj wyłączane automatycznie po 10-15 minutach.
- Włączone ssanie — żółte oznaczenie spotykane w starszych samochodach o silnikach benzynowych z gaźnikiem.
- Włączony tempomat — zielone oznaczenie aktywacji tempomatu. Zwykle w postaci prędkościomierza ze strzałką lub napisu.
- Włączony tryb eko — informuje o aktywacji systemu jazdy ekonomicznej.
- Włączony niski zakres biegów — zielona kontrolka spotykana w samochodach terenowych, zapala się w chwili włączenia reduktora zmniejszającego prędkość. Pomaga to pokonywać trudny teren i jest warunkiem uruchomienia specjalnych trybów jazdy terenowej.
- Włączony Trail Mode/Crawl Control/Selektor jazdy terenowej — zielone oznaczenie aktywacji systemu wspomagającego jazdę w trudnym terenie.
- Asystent pokonywania stromych podjazdów — dwie zielone kontrolki informujące o włączeniu/wyłączeniu systemu HHC (Hill Hold Control) zapobiegającego staczaniu się pojazdu. W terenówkach występuje również system HAC (Hill-start Assist Control), który ułatwia ruszanie na wzniesieniach o ograniczonej przyczepności oraz system HDC (Hill Descent Control), ułatwiający zjazdy z dużych pochyłości.
Kontrolki ostrzegawcze
Kontrolek ostrzegawczych może być łącznie ok. 30. Do najważniejszych z nich należą:
- Ostrzeżenie ogólne — zapala się przy usterce któregoś z systemów/podzespołów bez dedykowanej kontrolki. W samochodach z komputerem pokładowym może towarzyszyć jej wyświetlanie stosownego komunikatu. W przypadku pozostałych pojazdów poznanie przyczyny wiąże się z koniecznością przeprowadzenia ogólnej diagnostyki.
- Kontrolka świec żarowych — spotykana w samochodach z silnikiem diesla, informująca o awarii świec. Należy udać się jak najszybciej do serwisu.
- Ostrzeżenie o nieprawidłowości pracy silnika (kontrolka „Check Engine”) — zapala się, gdy pojawia się problem z pracą silnika (np. przestanie działać czujnik lub pojawi się nieprawidłowość w pracy układu sterowania). Kontrolka ta zapala się także, gdy np. katalizator nie ma własnej kontrolki. Jeśli po jej zapaleniu silnik działa równo i nie traci mocy, najprawdopodobniej nie jest to nic poważnego i można kontynuować jazdę. Jednak gdy będzie działał nierówno, przerywał lub tracił moc, należy się niezwłocznie zatrzymać.
- Ostrzeżenie o niskim poziomie płynu chłodniczego — zapala się w momencie wykrycia zbyt niskiego poziomu płynu w układzie chłodniczym. Płyn chłodniczy można uzupełnić samodzielnie, ale należy pamiętać, aby nie robić tego przy rozgrzanym silniku.
- Niski poziom oleju silnikowego — kontrolka świecąca przy minimalnym stanie oleju silnikowego. Należy go jak najszybciej uzupełnić. Jeśli zdarza się to często, może to być wynikiem nieszczelności lub zbyt mocnego zużycia silnika.
- Niski poziom płynu DEF — ostrzega o niskim poziomie płynu w filtrze cząsteczek stałych (diesel).
- Niskie ciśnienie w kole — zapala się, gdy w jednym lub kilku kołach spada ciśnienie. Nowoczesne pojazdy podają dokładnie, o które koło chodzi. Jeśli uzupełnienie powietrza nie rozwiąże problemu, należy odwiedzić serwis.
- Usterka układu ABS — świeci się, gdy wykryta zostaje nieprawidłowość w pracy tego układu. Hamulce nadal będą działać, ale koła mogą ulec zablokowaniu w trakcie hamowania.
- Zużycie klocków hamulcowych — aktywuje się przy znacznym zużyciu klocków hamulcowych. Należy je szybko skontrolować i wymienić.
- Mała ilość paliwa (tzw. rezerwa) — zaczyna świecić, gdy w zbiorniku zostało ok. 10-15 litrów paliwa.
- Możliwe oblodzenie nawierzchni — kontrolka zapalająca się, gdy temperatura na zewnątrz jest równa lub spada poniżej 4 °C.
- Nieprawidłowo zamknięty wlew paliwa — świeci w przypadku nieodpowiedniego zamknięcia owego wlewu.
Kontrolki alarmowe
Najmniej liczna, a zarazem najważniejsza grupa kontrolek — żadnej z nich nie można lekceważyć i należy niezwłocznie zatrzymać pojazd oraz zgasić silnik. Zaliczamy tutaj:
- Awaria układu hamulcowego — zapala się po wykryciu poważnej usterki układu hamulcowego lub niskiego poziomu płynu hamulcowego (jeśli nie ma własnej kontrolki).
- Brak ładowania akumulatora — zapalenie się jej w trakcie jazdy może oznaczać awarię alternatora lub układu elektrycznego.
- Brak ciśnienia oleju — kategorycznie należy zatrzymać samochód i sprawdzić poziom oleju. Jeśli jest prawidłowy, najprawdopodobniej doszło do poważnej awarii silnika. Wariant optymistyczny to awaria układu smarowania.
- Wysoka temperatura płynu chłodniczego — sygnalizuje zbyt wysoką temperaturę w układzie chłodzenia. W wersji optymistycznej będzie to wynikiem zbyt niskiego poziomu płynu. Przy jego prawidłowym poziomie winowajcą będzie awaria termostatu.
- Aktywny hamulec postojowy — pali się, gdy zaciągnięto hamulec ręczny (postojowy).
- Otwarte drzwi/bagażnik — zapala się, gdy któreś drzwi nie zostały prawidłowo zamknięte.
- Usterka układu wspomagania — oznacza nieprawidłowe działanie wspomagania kierownicy.
Podsumowanie
Nie każda kontrolka w samochodzie musi od razu oznaczać awarię. Nie należy zatem panikować, gdy na desce rozdzielczej pojawi się jakiś zielony symbol. Przy żółtych należy już być czujnym, natomiast przy większości czerwonych (z wyłączeniem tej odpowiedzialnej za zaciągnięcie „ręcznego”) konieczne będzie niezwłoczne zatrzymanie pojazdu.