Filtr kabinowy - kiedy wymieniać i dlaczego?

Chyba nikogo nie trzeba dziś przekonywać, że regularna wymiana filtrów oleju i powietrza ma spory wpływ na żywotność samochodów. Nie można jednak zapominać o kierowcy i pasażerach - dla nich ważny będzie również filtr kabinowy. Za co właściwie odpowiada i dlaczego warto pamiętać o jego regularnej wymianie? O tym dowiesz się poniżej.

Czym jest filtr kabinowy?

Krótko mówiąc, jest to typ filtra odpowiadający za oczyszczanie powietrza dostającego się do kabiny przez wentylację lub nawiew powietrza (w starszych samochodach). Instaluje się go na podszybiu lub za schowkiem po stronie pasażera. W wentylacjach samochodowych pełni także dodatkowe funkcje usprawniające ich działanie, np. osusza powietrze. Czasami nazywany jest też filtrem przeciwpyłkowym. Często nie zdajemy sobie sprawę, jak bardzo jest on eksploatowany, dopóki nie zobaczymy jego stanu po demontażu. O fakcie zużycia filtra kabinowego świadczy m.in. częste parowanie przedniej szyby.

Budowa filtra kabinowego jest bardzo prosta - składa się z kilku warstw włókien o zróżnicowanej strukturze. Filtry dobrej jakości mają ich więcej, a sam materiał będzie znacznie lepszej klasy.

”naprawa

Rodzaje filtrów kabinowych

Zasadniczo można wyróżnić trzy ich typy:

  • cząstek stałych (czyli standardowy),
  • węglowy,
  • antysmogowy.

Pierwszy z nich radzi sobie z wychwytywaniem podstawowych zanieczyszczeń, jak kurz i zarodniki. Ten z węglem aktywnym oprócz pierwotnej funkcji dodatkowo neutralizuje nieprzyjemne zapachy i szkodliwe gazy, wykazując przy tym także właściwości antyalergiczne. Trzeci jest w stanie zatrzymywać pyły o średnicy 2,5 μm i staje się coraz popularniejszy ze względu na kiepski stan powietrza w miastach. Najnowsze technologie (nanowłókna) pozwolą w przyszłości produkować jeszcze skuteczniejsze filtry.

Dlaczego regularna wymiana filtra kabinowego jest ważna?

Sprawa jest dość prosta - zbyt długie użytkowanie filtra sprawi, że w końcu przestanie on spełniać swoją funkcję. Eksploatując przesadnie kabinowy filtr powietrza, narażamy się na choroby układu oddechowego spowodowane rozwijającymi się w układzie wentylacyjnym drobnoustrojom. Zapchanie filtra prowadzi także do gromadzenia się wilgoci w kabinie, co objawia się niemal ciągłym parowaniem szyb. Tworzy to idealne środowisko do rozwoju pleśni i grzybów, które są częstymi przyczynami alergii.

Jak często powinno się wymieniać filtry kabinowe?

Podobnie jak w przypadku każdego innego filtru w samochodzie, należy wymieniać go przynajmniej raz w roku. Częstotliwość wymiany powinna być większa, jeśli kierowca auta jest alergikiem lub auto często przemierza obszary o dużym stopniu zanieczyszczenia powietrza oraz drogi szutrowe i nieutwardzone. Zatem jeśli np. często zabieramy naszą terenówkę w przejażdżki off-road czy codziennie spędzamy sporo czasu w korku, warto wymienić filtr przynajmniej dwa razy w roku. Jeśli zaś jeździmy naprawdę dużo, warto wymienić filtr po każdych 15 tys. kilometrów.

Najlepszą porą na wymianę filtra jest wczesna wiosna - dzięki temu będzie on w pełni sprawny w sezonie o największym nagromadzeniu pyłków w powietrzu. Drugą wymianę, o ile oczywiście jest konieczna, dobrze jest przeprowadzić jesienią.

Jesteś właścicielem Jaguara lub Land Rovera? Zajrzyj na czesci.lr.pl/sklep/filtry/filtr-wentylacji.html - znajdziesz tam filtr idealny dla Twojego samochodu.

Czy kabinowy filtr powietrza można wymienić samodzielnie?

To zależy w dużym stopniu od danego pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc, w przypadku starszych samochodów dostęp do niego powinien być dość łatwy i można sobie z tym spokojnie poradzić własnoręcznie. W nowszych modelach będzie to już trudniejsze ze względu na nagromadzenie różnego rodzaju osłon i większego zabudowania podzespołów w sąsiedztwie silnika. Zdarza się więc, że dostęp i wymiana jest znacznie utrudniona. Jeśli zatem nie czujemy się zbyt pewnie w gmeraniu pod maską samochodu, lepiej zdać się na zaufanego fachowca. Fakt, operacja będzie wtedy droższa (zwykle o około 50-150 złotych), ale przynajmniej będziemy pewni, że nowy filtr zostanie poprawnie zamontowany.

Ile kosztują filtry kabinowe?

Nie jest to przesadnie duży wydatek, zwłaszcza gdy jesteśmy właścicielami popularnego modelu auta. Za przyzwoity filtr zapłacimy około 100 zł. Sprawa może jednak wyglądać gorzej w przypadku nowego modelu pojazdu - zdarza się, że jesteśmy wtedy skazani na zakupy w ASO, co może wywindować cenę nawet do 500 zł (plus nawet drugie tyle za przeprowadzenie wymiany). W takim wypadku warto skontaktować się bezpośrednio z producentem filtrów i kupić od niego tańszy odpowiednik.

Podsumowanie

Choć filtr kabinowy może się wydawać mniej ważny niż inne filtry, w które wyposażony jest samochód, pod żadnym pozorem nie należy zapominać o regularnej wymianie tej części. Zwłaszcza gdy jesteśmy entuzjastami częstych wypadów w teren lub poruszamy się autem głównie po zanieczyszczonych centrach miast. Sprawny filtr nie tylko zatrzyma większość zanieczyszczeń, ale też usprawni pracę klimatyzacji, poprawiając komfort jazdy. Zdarza się, że wymianę można przeprowadzić samodzielnie, jednak jeśli pojawią się jakichkolwiek wątpliwości najlepiej w tym celu skorzystać z usług sprawdzonego fachowca.