Konserwacja podwozia - jak, czym i kiedy warto ją wykonać?

Zabezpieczenie podwozia jest szczególnie istotne przed nadejściem okresu zimowego - o tym każdy posiadacz czterech kółek wie doskonale. Warto zastanowić się wcześniej w jaki sposób powinniśmy zabezpieczyć swój samochód, w końcu musimy czymś dojeżdżać do pracy czy szkoły, nawet wtedy, kiedy pogoda zdecydowanie nie zachęca do tego, aby wyjrzeć za drzwi, a co dopiero gdzieś się wybierać.

Tak samo jak dbamy o zabezpieczenie swoich roślin przed zimę, a także zakupienie dla siebie zimowych artykułów takich, jak kurtka, czapki, szalik, czy rękawiczki, podobnie powinniśmy zadbać o to, aby nasz przyjaciel o czterech kołach także był zwarty i gotowy na każde warunki atmosferyczne. Jeżeli my o niego zadbamy, to on odwdzięczy się podobnie, jego stan będzie wciąż zadowalający, a my będziemy mogli cieszyć się niezawodnością samochodu. Metody konserwacji podwozia są różne - domowe i profesjonalne. Czy jednak dostępne na rynku środki są skuteczne? I czy rzeczywiście konserwacja podwozia ma sens?

Zalety konserwacji podwozia

Nie ma znaczenie ile lat liczy Twój samochód, jego ochrona przed pojawieniem się korozji powinna być dla Ciebie integralną częścią przygotowywania go do zmagań ze wszelkimi warunkami pogodowymi. Odpowiednia i kompleksowa konserwacja samochodu może pomóc Ci utrzymać blachę oraz podwozie pojazdu w świetnej formie. Mimo że każdy producent dba o zabezpieczenie przeciwkorozyjne płyty podłogowej, to jednak oczywiste jest, że z biegiem czasu może ona stracić swoje właściwości ochronne pod wpływem użytkowania i nieustannej styczności z wilgocią i solą drogową.

Nie bez znaczenia są również takie czynniki jak uszkodzenia mechaniczne - uderzenia drobin żwiru czy cząsteczek stałych obecnych na drogach mogą naruszyć fabryczną warstwę antykorozyjną na podwoziu. To otwiera drogę rdzy. Dlatego też konserwacja podwozia jest tym elementem pielęgnacji, o którym nie wolno nam zapomnieć.

Kiedy poddać podwozie konserwacji?

Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia powinno być priorytetem dla każdego posiadacza samochodu, ponieważ to właśnie ono jest wystawione na najbardziej niekorzystne działanie wilgoci i wszelkiego rodzaju uszkodzeń mechanicznych czy chemicznych (sól drogowa), jakie mogą się pojawić podczas użytkowania pojazdu. Jeśli nie dość starannie i systematycznie zadbamy o ochronę podwozia, szybko będziemy mogli dostrzec pojawiające się na nim punkty korozyjne, co w rezultacie może drastycznie pogorszyć stan techniczny auta. W najbardziej ekstremalnych przypadkach postępujący proces powstawania korozji spowoduje powstawanie dziur w podwoziu.

konserwacja samochodu

Profesjonalne naprawy i wymiana uszkodzonych elementów podwozia są bardzo kosztowne, w szczególności jeśli w przeszłości było bardzo zaniedbane i zasięg uszkodzeń jest duży. Pewnie wydaje Ci się, że ten problem dotyczy jedynie starszych samochód, ale niestety nie - już w kilkuletnich egzemplarzach warto sprawdzić stan podwozia, ponieważ nawet mniejsze punkty korozyjne z biegiem czasu mogą przekształcić się w coraz większe. Lepiej i bezpieczniej więc będzie zapobiegać takim sytuacjom.

Konserwacja podwozia powinna być przeprowadzana regularnie, a już absolutnie konieczne jest wykonanie jej zanim rozpocznie się zima, ponieważ substancje używane do produkcji soli drogowej (chlorek wapnia i potasu) są zaciekłymi wrogami długowieczności podwozia. Konserwacja podwozia powinna obejmować także takie elementy karoserii jak zamknięte profile i nadwozie. Warto pokrywać je stosownymi preparatami. Bez problemu znajdziesz środek do konserwacji podwozia, którego możesz użyć samodzielnie. Kiedy już zakończy się zima, wypada dokładnie umyć auto, a zwłaszcza trudno dostępne miejsca aby pozbyć się z nich wszelkich resztek soli, błota i innych. Rekomenduje się powtarzanie takich zabiegów co około 4-6 lat, wyjątek stanowią sytuacje, gdzie plamy rdzy zaczynają pojawiać się już wcześniej. Jak wyglądają zabiegi?

Jeśli jesteś już zdecydowany aby podjąć działania zabezpieczających stan Twojego samochodu, ale nie masz przeznaczonych dużych środków ku takiemu przedsięwzięciu, możesz zadbać o ochronę powierzchni sam, za pomocą specjalnych środków do pielęgnacji podwozia. Jeżeli słyszysz od znajomych, że można zrobić to szybko i profesjonalnie to musisz wiedzieć, że to nieprawda. Szybko w tym przypadku wyklucza profesjonalnie. Możesz skorzystać z kompleksowego warsztatu, który wykona to zadanie za Ciebie. Miejsca takie znajdują się w każdym, nawet małym, mieście

Należy pamiętać, że częstotliwość, z jaką będziesz odwiedzał warsztat celem wykonania zabiegów konserwacji podwozia, będzie zależała nie tylko od jego wieku, ale również sposobu i intensywności jego eksploatacji oraz warunków, w jakich pracuje. Samochody uczestniczące w rajdach, poruszające się po podmiejskich, pełnych błota i kamyków drogach - będą znacznie bardziej narażone na powstawanie korozji.

Fachowym okiem

Preparaty posiadające własności antykorozyjne na podwozie charakteryzują się głównie tym, że ich działanie uruchamia się powoli w kilku procesach. Środki antykorozyjne są nanoszone w przeciągu od kilku godzin do nawet kilku dni, dlatego też nie można zrobić tego szybko. Jeśli chodzi o starsze modele, bardzo często są one już dotknięte korozją, a co za tym idzie, ich konserwacja będzie zawierać kilka różnych etapów.

Pierwszym działaniem, jakie trzeba wykonać, będzie właściwe obejrzenie podwozia auta. Środki chroniące przed korozją są specyficznym połączeniem związków chemicznych, dlatego do ich używania trzeba podchodzić rozsądnie i zapoznać się wcześniej z ich właściwościami i działaniem. Najbardziej precyzyjną pracą z całego procesu będzie określenie profili zamkniętych i zrobienie do nich dostępu np. zdemontowanie części z tworzywa. Konserwacja nie jest łatwym procesem, bowiem nie wystarczy popsikać podwozia pierwszym lepszym środkiem ochrony karoserii. Jeśli nie masz doświadczenia, lepiej jest powierzyć wykonanie takiej pracy profesjonalistom.

wizyta w serwisie samochodowym

Uważaj

Z całą pewnością powinieneś unikać natrysków bitumicznych w kierunku powierzchni auta, którego otwory nie są zabezpieczone i osłonięte. Dotyczy to hamulców, wydechu i zawieszenia - to miejsca szczególnie wrażliwe. Spece od pielęgnacji klasycznych modeli właściwie nie używają bitumicznych uodpornień, ponieważ twierdzą, że efektywne i gustowne jest korzystanie ze środków przeciwkorozyjnych opartych o zastosowanie tłuszczów i wosków.

Co możesz zrobić?

Decydując się na profesjonalną konserwację podwozia u specjalistów, możesz jednak na własną rękę zakonserwować pewne elementy karoserii, jak np. profile zamknięte, klapy i drzwi. Warto też z własnej inicjatywy poszukać czy na pojeździe nie ma punktów korozyjnych, jeśli tak - trzeba je zabezpieczyć. Konserwacja całego auta i jego podwozia będzie ściśle uzależniona od tego, jaki stan reprezentuje Twoje auto, a także poziomu rdzy w jakim się znajduje, czy jest rdza powierzchniowa czy też perforacyjna - trzeba dokładnie obejrzeć każde miejsce.

Jeśli chodzi o wystąpienie korozji perforacyjnej, dostępne środki mogą wprawdzie spowodować opóźnienie jej procesu, ale zawsze pozostaną uszkodzenia w postaci dziur, dlatego auto warto wcześniej oddać na kurację do blacharza. Jeśli to korozja powierzchniowa, zabieg taki będzie procesowy i dość długi. Jeśli jednak nie ma rdzy - można zabezpieczyć swobodnie profile zamknięte, szukając odpowiedniego do nich dostępu, gdzie umieścimy sondę zawierającą środek.

Do profili zamkniętych dedykuje się stosowanie tłuszczy, wosków i olejów, można zakupić środek dedykowany amatorom, nie są one jednak długotrwałe, jeśli powierzchnia czy miejsce, gdzie będą nałożone nie zostanie adekwatnie oczyszczona i przygotowana. Warto stosować pod woski, cienki podkładowy preparat, który będzie zapobiegał tworzeniu się uszkodzeń w obrębie powierzchni wosku. Silne preparaty antykorozyjne można również stosować na bardziej zajęte korozją powierzchnie.

Zimą najlepiej zwrócić szczególną  uwagę w kierunku potrzeb Twojego auta

A co z lakierem?

Skupiając się w kierunku podwozia, nie możemy zapominać także o lakierze. Nie możemy sobie wmawiać, że wystarczy umycie pojazdu i już jest zadbany. Nic bardziej mylnego. Każde auto dobrze się czuje, kiedy możemy sobie pozwolić na jego ręczne mycie wraz ze sporadycznym woskowaniem, nawet za pomocą środków polerskich, dodawanych do preparatów stosowanych w myciu pojazdów. Fundowanie takich zabiegów dla swojego dwuśladu, sprawi, że będzie on odporniejszy na korozję i zanieczyszczenia na jakie jest narażony, a w dodatku wzrosną jego walory estetyczne. Woskowanie można wykonać takimi metodami:

  • woskowanie ręczne - uważane jest za jedno z najskuteczniejszych. Aby przeprowadzić taki zabieg, będziemy potrzebować określonego rodzaju wosku, a także co najmniej dwóch/ trzech ściereczek, jedna do nakładania a druga do polerowania i pozbywania się nadmiaru produktu. Rodzaj preparatu, jaki można nabyć również ma przeróżne specyfikacje i zadania, może on bowiem oprócz woskowania, działać oczyszczająco na karoserię, polerująco, może mieć właściwości koloryzujące, a także dzięki temu pomagać w koloryzacji zarysowań. Jedynym minusem jest to, że zabieg wymaga sporych poświęceń czasu i pracy, ale dzięki temu wosk otuli karoserię chmurką w postaci niewidocznej powłoki.
  • woskowanie na mokro - polega ono na natryskiwaniu preparatu przeznaczonego do woskowania na karoserię pojazdu., lub w sprayu, które trzeba nakładać, kiedy auto po umyciu jest jeszcze mokre. Nie musimy wycierać go po takim zabiegu. Warstwa ochronna kładziona takimi metodami, oprócz tego, że pięknie wygląda, zabezpiecza przed czynnikami zewnętrznymi nie gwarantują one jednak długoterminowej ochrony, nie pozbywają się też wszystkich zanieczyszczeń z powierzchni.
  • obrotowa polerka - woskowanie samochodu takim sposobem polega na usuwaniu utlenionego i uszkodzonego lakieru, wygładzając powierzchnię. Jest to metoda zazwyczaj wykorzystywana przez profesjonalne, doświadczone osoby, gdyż początkującemu może przynieść więcej kłopotu. Jest to jeden z najbardziej skutecznych sposobów, ale też wymaga wcześniejszego doświadczenia.
  • polerka oscylacyjna - ten rodzaj może być wykorzystywany przez amatorów, taka polerka jest dedykowana nowszym modelom, gdyż jej efekty nie są do końca zadowalające, można użyć jej do rozprowadzania woskowych past, ale w końcowym etapie wciąż musimy użyć miękkiej szmatki.

Jeśli nie czujesz się pewnie w wykonywaniu tego typu prac, najlepiej będzie powierzyć je zaufanemu, profesjonalnemu warsztatowi.

Regularna konserwacja podwozia daje ogromne korzyści w długoletnim użytkowaniu - w ten sposób nasze auto wolniej ulega uszkodzeniom, na jakie narażone jest każdego dnia, a co za tym idzie możemy się nim cieszyć o wiele dłużej. Koszty, jakie będziemy zmuszeni ponieść naprawiając elementy karoserii są o wiele wyższe niż inwestycja w zabieg konserwacji, który możesz przeprowadzić we własnym zakresie. Nie zapominaj także o reszcie swojego dwuśladu, aby sprawić mu prezent w postaci woskowej powłoki, dzięki temu zapewnisz mu ochronę przez wilgocią i zanieczyszczeniami. Od Ciebie już zależy jaką metodę wybierzesz.