Jak wybrać opony terenowe

Opony terenowe pozwalają w pełni wykorzystać możliwości aut z napędem 4x4. Świetnie radzą sobie w trudnych warunkach: na bezdrożach, szutrowych ścieżkach, błotnistych trasach i nieubitych duktach w lesie. Sprawiają, że samochód nie zakopuje się w piachu, nie traci przyczepności na śniegu i sprawniej pokonuje przeszkody.  Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów takiego ogumienia. Które z nich wybrać?

Czego oczekujemy od opon terenowych?

Czym różnią się opony typu off-road od zwykłego ogumienia? Są wyposażone w bardziej agresywny bieżnik z dużymi i szeroko rozmieszczonymi klockami. Dzięki temu lepiej wgryzają się w ziemię i nie tracą przyczepności na grząskim gruncie. Wykonane są też z innego rodzaju mieszanki gumowej, która ma zwiększoną odporność na przetarcia i przebicia.

Zanim wybierzemy ogumienie terenowe, odpowiedzmy na pytanie, czy planujemy jeździć wyłącznie w terenie, czy również po asfalcie? To ważna decyzja, ponieważ niektóre rodzaje ogumienia nadają się wyłącznie do terenowych wojaży. Producenci często podają informacje o przeznaczeniu opon do konkretnego rodzaju nawierzchni w procentach (np. 10% asfalt, 90% off-road). Choć wszechobecna reklama zachęca do zakupu ogumienia terenowego, niekiedy wystarczy, że nasze auto wyposażymy w zwykłe szosówki.

AT, czyli na szosę i bezdroża

Najtrudniej jest wybrać opony przeznaczone do jazdy w różnego rodzaju terenie. Do jazdy w mieszanym cyklu miejsko-terenowym najlepiej nadają się opony typu AT, czyli All Terrain (przeznaczenie: 50% teren, 50% szosa). Są wytrzymałe na uszkodzenia i trwałe. Charakteryzują się mniej agresywnym bieżnikiem, dzięki czemu nie generują nadmiernego hałasu, oraz specjalnie dobraną mieszanką, za sprawą której nie ścierają się na asfalcie. Świetnie spisują się na trasach szutrowych i piaskach, gorzej radzą sobie natomiast w błocie i na mokrej nawierzchni.

MT, czyli typowy off-road

Typowo terenowe ogumienie to opony typu MT, czyli Mud Terrain (przeznaczenie: 80% teren, 20% szosa). Są wyposażone w agresywny bieżnik z masywnymi kostkami i dużą przestrzenią między nimi. Idealnie nadają się do jazdy w błocie i po bagnach. Świetnie radzą sobie na wymagających przeprawach, podjazdach i przeszkodach. Szybko oczyszczają się z błota, dzięki czemu nie wpadają w poślizgi i zachowują świetną przyczepność w niemal każdych warunkach. Często mają dodatkowo wzmocnione boki, co uodparnia je na rozdarcia. Takimi oponami można poruszać się także na szosie, choć ze względu na duży hałas, taka jazda nie należy do najprzyjemniejszych. Opony MT generują też większe spalanie.

samochód terenowy

Extreme, czyli opcja dla zawodowców

Trzecią kategorią ogumienia terenowego są opony przeznaczone wyłącznie do jazdy terenowej. To produkty do zadań ekstremalnych i wyczynowej jazdy off-road, używane przez zawodowców podczas rajdów . Wyposażone są w najbardziej agresywny bieżnik, dzięki czemu świetnie spisują się w najtrudniejszych warunkach. Nie straszne im błoto, głębokie koleiny i strome podjazdy. Zupełnie nie nadają się jednak do jazdy szosowej. Na asfaltowej nawierzchni błyskawicznie się wycierają i generują znaczny hałas.

HT, czyli na szosę

Wśród opon terenowych wyróżniamy też produkty głównie do jazdy szosowej. To ogumienie typu HT (przeznaczenie: 20% teren, 80% szosa), nazywane też autostradowym. Dobrze sprawdza się w autach typu SUV. To dobre rozwiązanie dla osób, którzy korzystają z aut terenowych w celach rekreacyjnych, dojeżdżają nimi na ryby, na działkę lub do posesji oddalonych od asfaltowych tras. Opony HT produkowane są z użyciem podobnych technologii i mieszanek, do tych stosowanych w oponach szosowych. Mają jednak podwyższoną wytrzymałość oraz bardziej agresywny bieżnik, który pomaga uniknąć zakopania się w grząskim terenie.

A może "zwykłe" szosówki?

Samochody 4x4 nie zawsze muszą być wyposażone w opony przeznaczone do jazdy typu off-road. Jeśli takie auto porusza się wyłącznie po szosie lub utwardzonym szutrze, wystarczy wyposażyć je w opony szosowe. Są one bardziej komfortowe od opon przeznaczonych w teren, mają lepsze osiągi na ubitych drogach i pracują cicho. Generują mniejsze spalanie, ich zaletą jest także przystępna cena.

Jak wybrać opony terenowe?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze ogumienia typu off-road? Jedna z najważniejszych kwestii to rozmiar. Producenci samochodów podają w specyfikacji technicznej maksymalne wymiary ogumienia, które można zastosować w danym modelu. Warto korzystać z tej informacji. Zbyt duże opony mogą być bowiem przyczyną awarii układu zawieszenia i innych podzespołów.

Dobierając ogumienie terenowe, zwróćmy też uwagę na indeks nośności. Oznacza on maksymalne dopuszczalne obciążenie opony napełnianej do najwyższego. Ważny jest także indeks prędkości, który mówi o maksymalnej szybkości z jaką może poruszać się auto.

Wśród ogumienia do samochodów 4x4 wyróżniamy opony letnie, zimowe i całoroczne. Należy uważać na pojawiający się często na oponach symbol M+S (Mud+Snow). Taka reklama sugeruje, że mamy do czynienia z produktem, który świetnie spisze się zimą. Jest to tylko częściowa prawda. Producent sugeruje jedynie w ten sposób, że bieżnik dobrze poradzi sobie w błocie oraz śniegu. Taka opona nie musi natomiast posiadać odpowiedniej na zimę mieszanki, zapewniającej dobrą przyczepność w niskich temperaturach.

Kupujemy w internecie

Niejedna reklama zachęca do zakupu ogumienia do aut 4x4 w sieci. Internet to wielkie bogactwo ofert i swoboda w porównywaniu cen. Pozwala na dobór modelu pasującego do Twoich potrzeb, preferencji i indywidualnych ustawień. Sklepy internetowe wyświetlają nie tylko zdjęcie i nazwę produktu, ale też szereg informacji o parametrach opon. Dają możliwość wprowadzania szeregu ustawień, dzięki którym możemy zapoznać się asortymentem przeznaczonym do konkretnego modelu auta.

Podczas zamawiania towaru możemy zostać zapytani o zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Wyrażenie zgody oznacza, że co jakiś czas trafi do nas reklama oraz informacja o promocjach. Taka reklama może być praktycznym źródłem informacji o najnowszych rozwiązaniach technologicznych, z którymi prawdziwi miłośnicy jazdy off-road zawsze chcą być na bieżąco. Warto więc wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych, by otrzymywać newsy ze świata opon terenowych.