samochód terenowy

Samochody z segmentu SUV od wielu lat cieszą się ogromną popularnością. Łączą komfort samochodu z niezawodnymi możliwościami terenówki. Jeśli dałoby się wyróżnić jedną cechę, charakterystyczną dla samochodów terenowych byłoby nią właśnie zawieszenie. To w tym elemencie tkwi sekret, który sprawia, że prawdziwa terenówka poradzi sobie w niemal każdych warunkach. Zastanawiasz się, jakie jest najlepsze zawieszenie terenowe? Przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej!

Czym jest zawieszenie terenowe i jakie są jego rodzaje?

Układ zawieszenia w samochodzie terenowym wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Odpowiada za utrzymanie nadwozia na właściwej wysokości, zwiększa sterowność auta i eliminuje wstrząsy. W zależności od tego, jak zostało wykonane zawieszenie, może być ono mniej lub bardziej awaryjne. Wyróżniamy 3 główne rodzaje układów zawieszenia - niezależne, zależne oraz półzależne. W samochodach osobowych i terenowych najczęściej stosuje się zawieszenie niezależne, które gwarantuje łatwe sterowanie pojazdem. Zawieszenie zależne charakteryzuje się znaczną wytrzymałością co decyduje o tym, że rozwiązanie jest stosowane w przypadku samochodów ciężarowych. W układzie zawieszenia pół zależnego koła jednej osi nieznacznie na siebie oddziałują. Zwykle używa się w nim wahaczy wzdłużnych, połączonych na belce poprzecznej. Taki układ wprawdzie nie generuje wysokich kosztów produkcji i eksploatacji, ale słabo izoluje od wstrząsów wynikających z nierówności nawierzchni.

Najlepsze zawieszenie terenowe

Bez wątpienia, ideałem najlepszego zawieszenia terenowego jest zawieszenie niezależne. Co to oznacza? Najprościej mówiąc, każde koło porusza się w płaszczyźnie pionowej niezależnie. W konsekwencji ruch jednego nie ma wpływu na ruch drugiego. Dzięki temu jest możliwe tzw. wykrzyżowanie zawieszenia, czyli sytuacja, w której koła jednej osi nie znajdują się w jednej płaszczyźnie. Pozwala to na pokonanie przeszkód, których pojazdy posiadające inne zawieszenie z pewnością nie byłyby w stanie pokonać.

”zawieszenie

Zawieszenie wpływa również na prześwit, a więc wysokość nadwozia względem podłoża. Zdecydowanie jest to jedna z tych zmiennych, która doskonale oddaje możliwości terenowe pojazdu. Prześwit, który oferują seryjni producenci samochodów terenowych jest jednak zbyt mały, aby móc poradzić sobie w ciężkim terenie. Im większy lift, tym większe możliwości przełajowe. Stąd wiele miłośników off roadowych wypraw decyduje się na tuning zawieszenia, którego celem jest poprawa możliwości osiąganych samochodu terenowego. Najczęściej tej czynności poddawane są amortyzatory i elementy sprężynujące (odpowiedzialne za elastyczną i płynną pracę zawieszenia). Oczywiście, poddając nasz samochód tuningowi pamiętajmy, aby nie przesadzić. Zbyt duży prześwit może wywindować środek ciężkości, a nasz pojazd stanie się podatny na wywrotki i dachowanie, co jest bardzo niebezpieczne!

Najważniejsze są amortyzatory

Prawidłowe i odpowiednio skonstruowane zawieszenie w samochodzie terenowym jest gwarancją zadowolenia z jazdy. W układzie zawieszenia kluczową rolę odgrywają amortyzatory. Od ich budowy i rodzaju zależy szybkość pokonywania nierówności w terenie. Głównym zadaniem amortyzatora jest tłumienie drgań powstałych wskutek poruszania się pojazdu po nierównościach oraz zapewnienie stałego kontaktu koła z nawierzchnią drogi, co z kolei ma kluczowe znaczenie dla właściwego prowadzenia auta i skutecznego działania hamulców. Jego rolą jest także stabilizowanie samochodu w trakcie wykonywania wszelkich skrętów i manewrów. Amortyzator bezwzględnie zapewnia komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Wybierając konkretny model tego elementu, zwróćmy uwagę przede wszystkim na masę naszego pojazdu, warunki użytkowania (w tym typ poruszania się, jaki mamy zamiar praktykować) oraz co ważne ze względów technicznych - kompatybilność mocowań. Równie istotne są również parametry, takie jak: wysokość prześwitu, wartość obciążenia na koło oraz obciążenia dodatkowego. Dopiero zebranie tych informacji da nam odpowiedź, jaki zestaw elementów jest dla nas najlepszy. Pamiętajmy, że amortyzator musi idealnie współgrać z pozostałymi częściami zawieszenia terenowego. Nie ma jednego, uniwersalnego rozwiązania, które spełni oczekiwania większości kierowców.

Rola sprężyn w zawieszeniu terenowym

Nieodłącznym elementem układu zawieszenia w samochodach terenowych są sprężyny. Zaletą tego elementu jest kompaktowa budowa i prostota oparta na jednym rozwiązaniu. Bez sprężyny śrubowej nie byłoby powszechnie stosowanej kolumny McPhersona, stosowanej przez wielu producentów samochodów terenowych. Kluczowym zadaniem sprężyn jest tłumienie wstrząsów wywołanych przez ruch tzw. mas nieresorowanych (koła, hamulce, elementy zawieszenia). Gwarantuje to zarówno komfort poruszania się, jak również bezpieczeństwo i zabezpieczenie przed uszkodzeniami. Sprężyna zwykle znajduje się pomiędzy masą resorowaną a nie resorowaną, dlatego też bardzo często nazywana jest po prostu resorem.

Dzięki sprężynie śrubowej, masy resorowane poruszają się po drodze płynnie i bez szarpnięć. Jednak, by elementy sprężyste nie były narażone na nadmierne drgania wywołane nierównościami terenu, w komplecie ze sprężynami stosuje się amortyzatory. Należy zaznaczyć, że sprężyny zawieszenia odpowiedzialne są także za utrzymanie minimalnego prześwitu między pojazdem a drogą. Element ten po części wpływa na stały kontakt kół z nawierzchnią podczas pokonywania nierówności. Gdy koło wpada w dziurę, sprężyna rozciąga się, a po najechaniu na wybój jest ściskana.

Lift zawieszenia

Lift oznacza podniesienie samochodu terenowego poprzez ramę lub zawieszenie. W tym celu możemy dobrać odpowiedniej wysokości sprężyny, resory i przeznaczone do nich amortyzatory o wskazanych długościach i wymaganych stopniach twardości. Lift w zawieszenia możemy wykonać praktycznie w każdym samochodzie terenowym. Metoda ta polega na zastosowaniu dłuższych sprężyn i amortyzatorów, które po usunięciu stabilizatora poprawiają także wykrzyż terenówki.

Wykorzystując to rozwiązanie możemy sprawić, że pokonywanie poprzecznych i ukośnych nierówności podłoża będzie zdecydowanie bardziej stabilne i komfortowe, a w niektórych przypadkach w ogóle możliwe. Oczywiście, czołową zaletą liftu zawieszenia pojazdu terenowego jest zastosowanie nieco większych kół, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie możliwości terenowych auta. Dzięki temu możemy bez przeszkód pokonywać głębokie kałuże i inne przeszkody, jakie mogą napotkać nas w terenie.

Podsumowanie

Dla miłośników ekstremalnej jazdy w terenie niewątpliwie najważniejsze jest, by samochód był w pełni sprawny i sprawdzał się w każdej sytuacji. Nie każdy może sobie pozwolić na profesjonalny samochód przystosowany do wypraw w teren. Dlatego, większość samochodów terenowych wymaga pewnych modyfikacji. Wyposażenie swojego pojazdu w najwyższej jakości części pozwala na skuteczne wzmocnienie zawieszenia i uzyskanie pożądanych właściwości jezdnych za sprawą odpowiednio dobranych amortyzatorów.