Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu. Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Jak sprawdzić czy część pasuje do samochodu?
Jak sprawdzić, czy część pasuje do danego modelu samochodu?
Znalezienie odpowiedniej części bywa problematyczne. Szczególnie jeśli nie ma się pewności, że będzie ona pasować akurat do naszego modelu auta. Na szczęście można sobie to ułatwić i zyskać pewność, że wybrana część będzie odpowiednia dla naszego pojazdu. Ten wpis przedstawi kilka metod wyszukiwania części, dzięki którym bez problemu znajdziesz to, czego szukasz.
Gdzie i jak znaleźć części samochodowe?
Najwygodniejszym rozwiązaniem kwestii dopasowania części wciąż pozostaje skorzystanie z usług i kompetencji mechanika — zakupione za jego pomocą podzespoły na pewno będą właściwie dobrane.
Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie chcesz zdawać się tylko na mechanika lub po prostu wolisz dokonywać zakupów samodzielnie, nieocenione będą internetowe katalogi oferujące części zamienne do aut.
Można je znaleźć na zdecydowanej większości stron internetowych sklepów z częściami samochodowymi.
Jak sprawnie wyszukiwać części?
Dobrze skonstruowane katalogi części samochodowych pozwalają w prosty sposób wyszukiwać podzespoły — może się zdarzyć, że do znalezienia poszukiwanej części wystarczą dane z dowodu rejestracyjnego (szczególnie w przypadku popularnych modeli i marek). Zwykle jednak potrzebne będą dodatkowe informacje. Poniżej znajdziesz trzy sposoby na wyszukiwanie części, które pomogą w osiągnięciu celu.
Po marce, modelu i roczniku
Podstawowy sposób dostępny właściwie w każdym katalogu. Oczywiście sama znajomość marki i modelu nie wystarczy — trzeba wiedzieć, z jaką dokładnie wersją auta ma się do czynienia. Potrzebne do tego będą: data produkcji, wyposażenie i moc silnika pojazdu. Warto przy tym pamiętać, że ta ostatnia ma znaczenie nie tylko przy elementach samego silnika lub skrzyni biegów — zależne od niej będą także zawieszenie, składowe układu hamulcowego, a nawet elektryka. Tak więc, mając potrzebne dane o pojeździe podajemy uzupełniamy informacje takie jak marka, model, wersja silnikowa oraz konkretny typ części. W rezultacie powinniśmy otrzymać listę części zamiennych różnych producentów pasujących do naszego samochodu.
Istotną kwestią jest też to, czy dany pojazd wyposażono w klimatyzację i automatyczną skrzynię biegów, gdyż może się okazać, że znaleziona i na pierwszy rzut oka pasująca część jest przeznaczona np. tylko do wersji z klimatyzacją. Dlatego też warto dokładnie czytać opisy części. Dzięki temu uniknie się sytuacji, gdy zakupiona część może i pasuje do danej marki i modelu, ale w innej wersji i trzeba będzie ją wymienić.
Trzeba też pamiętać, że z reguły w ogólnodostępnych bazach części nie pojawiają się te dedykowane nietypowym wersjom wyposażenia, np. przeznaczonym tylko na niszowy rynek. Katalogi nie są też całkowicie nieomylne — warto sprawdzić przynajmniej kilka i przekonać się, czy informacje o danej części się ze sobą pokrywają (zwłaszcza przy elementach bezpieczeństwa jak np. klocki hamulcowe).
Po numerze VIN
Jedna z pewniejszych metod wyszukiwania części. Numer VIN ma w sobie zakodowane wszystkie informacje dotyczące danego pojazdu podane przez producenta samochodu — na jego podstawie da się m.in. bezbłędnie ustalić wersję samochodu. Numer składa się on z 17 znaków i można go znaleźć w takim miejscu jak (niestety na tę chwilę brak standaryzacji w tym aspekcie):
- przegroda czołowa
- nadkole
- podłoga przy prawym fotelu
- pod maską
- pod przednimi dywanikami
- na podłodze bagażnika.
Numer wytłaczany jest bezpośrednio na nadwoziu i na tabliczce znamionowej, przytwierdzonej do nadwozia na stałe. Dzięki temu numerowi można nawet prześledzić pobieżną historię pojazdu na stronie rządowej.
Minusem tej metody jest to, że ogólnodostępne bazy części zazwyczaj nie dają możliwości użycia numeru VIN w swoich wyszukiwarkach. Korzystanie z tej metody jest możliwe głównie w hurtowniach i sklepach specjalizujących się w danej marce oraz autoryzowanych serwisach.
Ten typ wyszukiwania nie sprawdzi się także w przypadku gdy samochód został przerobiony, np. po przełożeniu kierownicy.
Po numerach podzespołów
Większość oryginalnych części ma na swoich obudowach oznaczenia w postaci numerów nadawanych przez producentów samochodów lub wytwórców podzespołów (a nawet oba naraz). Oczywiście poznanie tych numerów wiąże się z wymontowaniem danej części. Już samo wpisanie takiego numeru do wyszukiwarki zazwyczaj wystarczy do wyświetlenia ofert internetowych hurtowni i sklepów z częściami.
Znajomość tych numerów pozwala także szukać części u producentów oferujących zamienniki, co jest szczególnie ważne w przypadku starszych samochodów. Poza tym szukanie po numerach wytwórcy części uniezależnia od wahań cenowych pomiędzy poszczególnymi producentami samochodów, korzystających z tych samych podzespołów (np. Fiat i Opel) — ich serwisy oferują je w zupełnie różnych cenach.
Warto także pamiętać, że nie zawsze możliwe jest dokupienie elementów o numerach pokrywających się z tymi z linii produkcyjnej — tyczy się to zwykle starszych pojazdów, do których nie produkuje się już oryginalnych części oraz wycofanych podzespołów, które zastąpiono innymi wskutek np. wykrycia wad konstrukcyjnych. Informacje dotyczące takich zmian najszybciej trafiają do autoryzowanych stacji obsługi i ich katalogów.
Grupy jakościowe części — charakterystyka
Zgodnie ze znowelizowaną w 2010 roku dyrektywą GVO, części zamienne podzielono na cztery grupy jakościowe. Jest to o tyle ważne, że pozwala ona kierowcy decydować o tym, jakie części mają być użyte przy naprawie samochodu — zgodnie z nią może on zachować gwarancję nawet w razie zastosowania zamienników o tzw. standardzie porównywalnej jakości, ale nieoryginalnych. Kiedy więc wybrać daną grupę jakościową? Oto ich krótka charakterystyka.
Grupa OE (Original Equipment)
Przeznaczone do pierwszego fabrycznego montażu części, dostępne w autoryzowanych stacjach obsługi. Podzespoły te (jak również ich opakowania) sygnują logotypy producenta samochodu. Ich najwyższa jakość niestety idzie w parze ze sporą ceną, dlatego nie każdy kierowca może sobie na nie pozwolić. Części te najlepiej stosować do samochodów nie starszych niż 2-3 lata.
Grupa OEM (Original Equipment Manufacturer)
Części samochodowe z tej grupy najczęściej produkowane są na tych samych liniach produkcyjnych co OE — są więc praktycznie tej samej jakości, gdyż powstają zgodnie ze specyfikacją i standardem producenta pojazdu. Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą między nimi jest sygnowanie — części OEM mają na sobie tylko logo producenta części (tego samego, który dostarcza je do fabrycznych montaży), bez logotypów marki samochodu. Poza tym różnią się także ceną, gdyż OEMy mogą być nawet o 30-40% tańsze. Z tego względu jest to najczęściej polecana grupa jakościowa. Zwykle stosuje się je w samochodach 3- do 5-letnich (ale nie starszych niż 8 lat).
Grupa OEQ (Original Equipment Quality)
Ta grupa obejmuje podzespoły o jakości porównywalnej do tych wytwarzanych przez firmy dostarczające części na fabryczny montaż — produkują je jednak inne firmy. Są to sprawdzone produkty o przystępnych cenach. Wytwarzające je firmy są wyspecjalizowane i doświadczone w swojej dziedzinie, a same części mają odpowiednie certyfikaty, są wykonane z wysokiej jakości materiałów i przechodzą testy laboratoryjne. Zdarza się też, że części z tej grupy będą wytrzymalsze i poprawione względem oryginału — szczególnie jeśli np. oryginały miały drobne wady konstrukcyjne. Zamienniki z tej grupy świetnie nadadzą się do pojazdów z przynajmniej 8-letnim stażem.
Części regenerowane
Najtańsza grupa zamienników, powstała w zgodzie ze standardami i dokumentacją techniczną innych producentów — części te nierzadko wzoruje się na produktach klasy OEM. Proces ten polega na przywróceniu właściwości użytkowych uszkodzonym lub zużytym podzespołom. Niestety nie wszystkie części da się zregenerować — ogranicza się to do takich elementów jak np. rozruszniki, przekładnie kierownicze czy alternatory. Regenerację przeprowadza się przeważnie, gdy nie ma nowych zastępczych części lub jej koszt jest znacznie niższy niż wyprodukowanie nowego podzespołu oraz gdy odpad byłby szkodliwy dla środowiska — oprócz aspektu finansowego mamy tu więc także do czynienia z tym ekologicznym. Części z tej grupy zazwyczaj trafiają do starszych samochodów (8 lat w górę).
Podsumowanie
Choć dysponujemy sposobami usprawniającymi poszukiwania odpowiednich części i dopasowywaniem ich do posiadanego auta, nie należy się spieszyć w procesie ich doboru — najlepiej wszystko kilka razy sprawdzić, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Bo choć istnieje możliwość zwrotu zakupionej części, nie są przyjmowane takie, które noszą ślady montażu.