Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu. Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Na czym nie warto oszczędzać w aucie?
W samochodzie, jak to w życiu, są rzeczy, na których można oszczędzić i takie, na których absolutnie się nie powinno tego robić. Konsekwencje źle podjętej decyzji mogą być kosztowne lub mieć skutki wręcz katastrofalne dla naszego bezpieczeństwa, a nawet życia. Oferty sprzedaży tanich, używanych części do samochodów różnych marek i modeli bywają bardzo kuszące, lecz czy na pewno warto z nich korzystać? Kiedy więc możemy pozwolić sobie na pewne ustępstwa, a kiedy powinniśmy na pierwszym miejscu postawić jakość, nie pieniądze?
Na czym więc nie warto oszczędzać?
Jak już wspomnieliśmy, są takie elementy czy części, przy wyborze których nie wolno nam iść na kompromisy. Należą do nich:
- układ hamulcowy,
- płyny eksploatacyjne
- olej, paliwo, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy,
- filtry,
- opony,
- kosmetyki do karoserii,
- usługi serwisowe i ubezpieczenie.
Hamulce są z pewnością jednym z najważniejszych zespołów w każdym samochodzie. Na ich poprawne działanie ma wpływ sposób ich eksploatacji oraz oczywiście rodzaj i jakość części, które wybieramy przy okazji wymiany zużytych czy wadliwych elementów. Najczęściej należą do nich klocki hamulcowe i tarcze. Trzeba pamiętać, że to one odpowiadają za skuteczność hamowania, a zużyte nie spełniają dobrze swojego zadania - droga hamowania znacznie się wydłuża, co może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Jak więc wybrać dobre nowe części, kiedy stare staną się bezużyteczne? Najważniejsza zasada - tanie nie oznacza dobre.
Najlepiej wybierać części oryginalne właściwe dla posiadanego modelu pojazdu. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie możesz zdecydować się właśnie na nie, wybierz tańsze zamienniki dobrego producenta.
Kolejna sprawa, na którą warto zwrócić uwagę, to płyny eksploatacyjne. To one odpowiadają za poprawne działanie poszczególnych zespołów. Zapewniają odpowiednie smarowanie, zapobiegając zatarciu się części zespołu oraz odprowadzają ciepło, nie dopuszczając do ich przegrzania. Na nich więc nie wolno oszczędzać - wybór płynów niskiej jakości nie spowoduje natychmiastowej awarii czy unieruchomienia samochodu, ale zbyt szybkie, sukcesywne ich zużywanie. Weźmy za przykład olej silnikowy - możemy kupić butelkę oleju kosztującą prawie 300 złotych, ale także taką, na którą wydamy niecałe 100 zł. Czy więc opłaca się nam wydawać każdorazowo prawie 200 zł więcej? Przecież tę kwotę możemy przeznaczyć na zakup nowego płynu hamulcowego, a może wystarczy jeszcze na płyn chłodniczy? Tylko czy rzeczywiście taka decyzja się opłaci? W szerszej perspektywie na pewno nie. Należy pamiętać, że cena zwykle idzie w parze z jakością. Droższe, a więc lepszej jakości, płyny zawierają w swoim składzie precyzyjnie dobrane składniki i dodatki podnoszące ich skuteczność i nadające im lepszych właściwości - składniki zapobiegające korozji, obniżające pienienie czy utrzymujące silnik w czystości. Oczywiście na tanim oleju czy płynie też pojeździsz. Pytanie tylko brzmi jak długo? I ile będzie kosztowała wymiana części, których zapewne nie musiałbyś wymieniać wcale, gdyby nie wybór najtańszych płynów?
Bardzo często oszczędzamy także na zakupie opon. Wybieramy najtańsze, nieznanych producentów lub używane "w dobrym stanie". Ale takie postępowanie należy uznać za co najmniej ryzykowne. Opona jest elementem, który musi znosić nie tylko ciężar samochodu i jego pasażerów, ale także ogromne naprężenia. Musi więc być solidna, wytrzymała i optymalnie sprężysta. Dla przyczepności na drodze duże znaczenie ma także bieżnik opony oraz jej poprawny montaż. Co się może stać, kiedy wybierzemy niskiej jakości opony? Właściwie wszystko - od braku zachowania przyczepności, poprzez wydłużenie drogi hamowania, aż po ryzyko pęknięcia opony w najmniej spodziewanym momencie. Wybieraj więc zawsze dobrej jakości opony i wymieniaj je zawsze, gdy bieżnik ulegnie zużyciu. Pamiętaj także o ich właściwej pielęgnacji.
Usługi serwisowe mogą być bardzo drogie, o czym wie każdy posiadacz samochodu, który kiedykolwiek musiał z nich skorzystać. Ale na nich także nie warto oszczędzać. Autoryzowany serwis, na przykład Land Rovera czy Jaguara jak np. lr.pl/serwis, dysponuje nowoczesnymi urządzeniami diagnostycznymi i naprawczymi, doświadczonym personelem doskonale znającym specyfikę każdego modelu auta oraz częściami oryginalnymi i ich dobrej jakości zamiennikami. I choć za usługę zapewne zapłacisz niemało, to dzięki temu możesz mieć pewność, że Twój samochód zostanie poddany zabiegom na najwyższym poziomie.
Karoseria - najlepsza reklama każdego samochodu i Twoja wizytówka. Powinna być lśniąca, zadbana i oczywiście wolna od korozji. Jak to zrobić? Kupować i regularnie stosować dobrej jakości kosmetyki do pielęgnacji karoserii. Warto mieć więc szampon i wosk - to absolutna podstawa. Pamiętaj, że jeśli na Twoim samochodzie pojawi się rdza - jej usunięcie będzie trudne i kosztowne, a efekty zabiegów niepewne. W ten sposób pojazd może niepotrzebnie stracić na wartości.
Na czym możemy zaoszczędzić?
Koszty eksploatacji auta możemy zoptymalizować przede wszystkim dzięki umiejętnemu korzystaniu z niego. Co to oznacza?
Po pierwsze - warto praktykować ecodriving, czyli w sposób zrównoważony wykorzystywać pracę silnika. W praktyce oznacza to dynamiczny start po postoju, utrzymywanie silnika na około 2 tysiącach obrotów i stałej prędkości. Istotnym elementem ecodrivingu jest także hamowanie za pomocą silnika. Po drugie - używaj klimatyzacji tylko w czasie największych upałów lub wtedy, gdy jedziesz z prędkością powyżej 50 km/godzinę. W innych przypadkach otwórz po prostu okno, a zaoszczędzisz na spalanym paliwie.
Wiesz już, w jakich przypadkach możesz zaoszczędzić nieco kosztów związanych z posiadaniem samochodu, a w jakich pomysł ten może się zakończyć absolutną katastrofą i przynieść więcej niepotrzebnych wydatków.