Montaż akumulatora

Kupując nowy samochód, możemy na 5 lat zapomnieć o wymianie akumulatora, ale pod warunkiem, że odpowiednio o niego dbamy. Przede wszystkim, nie można dopuszczać do jego całkowitego rozładowania. Od czasu do czasu trzeba też przeczyścić klemy.

Nieco inaczej jest w przypadku samochodów używanych, bo w zasadzie nie wiemy w jakim stanie jest akumulator i jak szybko odmówi nam posłuszeństwa. Możemy jedynie liczyć na uczciwość sprzedawcy. Jednak wcześniej czy później, musimy liczyć się z kupnem nowego i jego wymianą. Nasz poradnik podpowiada jak to zrobić dobrze i bezpiecznie.

Rodzaje akumulatorów. Jaki akumulator wybrać

Najpopularniejszym podziałem akumulatorów jest podział ze względu na ich obsługę:

  • obsługowe,
  • bezobsługowe.

Akumulatory obsługowe to starszy model akumulatorów, który wymaga sprawdzania poziomu elektrolitów i w razie potrzeby uzupełnienia wodą destylowaną.

W akumulatorach bezobsługowych, dzięki zastosowaniu nowych technologii, nie ma dostępu do cel - szczelna pokrywa sprawia, że woda nie paruje i nie ma konieczności jej uzupełniania. W tej grupie znajdują się akumulatory oznaczone symbolem AGM, przeznaczone do samochodów hybrydowych lub z systemem start-stop. Można także spotkać akumulatory żelowe, nie są to jednak akumulatory rozruchowe lecz dobrze sprawdzają się w przyczepach kempingowych.

Kupując nowy akumulator, trzeba przede wszystkim brać pod uwagę parametry podane przez producenta pojazdu, czyli wymiary, pojemność (można zwiększyć ją do 10%) oraz prąd rozruchowy.

Wiele nowych akumulatorów posiada specjalne "oczko", nazywane czasami magicznym, które pozwala na bieżącą kontrolę stanu baterii. Akumulatory poszczególnych producentów mogą różnić się kolorami, ale najczęściej oczko zielone oznacza dobry stan naładowania i właściwy poziom elektrolitu, kolor czarny (lub czerwony) informuje o konieczności doładowania. Kolor biały lub żółty to informacja najczęściej zwiastująca konieczność wymiany akumulatora, ale warto to najpierw sprawdzić w stacji diagnostycznej, zwłaszcza wtedy, gdy akumulator jest w miarę nowy.

akumulator w samochodzie

Jak szybko i sprawnie wymienić akumulator

Od czasu do czasu musimy wyciągnąć akumulator z samochodu w celu jego naładowania lub wymiany na nowy. Nie jest to trudna operacja, ale by nie zajęła dużo czasu, lepiej jest się do niej przygotować. Przede wszystkim, trzeba sprawdzić, czy samodzielna wymiana akumulatora jest możliwa. W modelach z dużą ilością elektroniki wymagane jest podpięcie baterii zastępczej lub posiadanie specjalnego sprzętu umożliwiającego wczytanie akumulatora do komputera pokładowego. Jeżeli jest to standardowy akumulator, to możemy przystąpić do pracy.

Przygotuj potrzebne narzędzia

Do wymontowania akumulatora i ponownego jego zamontowania, potrzebnych będzie kilka rzeczy. Przede wszystkim, płaski klucz wielkości 10 mm, klucz nasadowy 13 mm, druciana szczotka, szmatka, środek antykorozyjny, wazelina techniczna. Mając to wszystko w zasięgu ręki, wymontowanie i ponowny montaż akumulatora nie zajmą wiele czasu.

Jak odłączyć akumulator?

Zacząć należy od zabezpieczenia samochodu. Należy wyłączyć silnik, zaciągnąć hamulec ręczny oraz wyciągnąć kluczyk ze stacyjki. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów z centralnym zamkiem, ponieważ system traktuje odłączenie akumulatora jako próbę kradzieży i może automatycznie zamknąć drzwi, a wraz z nimi kluczyki w aucie. W takiej sytuacji pojawi się kolejny problem.

Zdecydowana większość akumulatorów znajduje się pod przednią maską, w pobliżu silnika. Taki akumulator jest najłatwiejszy do wyciągnięcia. Bardziej pracochłonna jest wymiana akumulatorów umieszczonych pod podłogą bagażnika lub za tylną kanapą auta.

Przy wymianie baterii, koniecznie trzeba zachować odpowiednią kolejność czynności, dzięki czemu nie nastąpi żadne zwarcie i akumulator nie ulegnie uszkodzeniu. Czynność należy zacząć od zdjęcia klemy przy kablu oznaczonym znakiem "-". W tym celu, kluczem 10 wystarczy poluzować śrubkę przy klemie, następnie w ten sam sposób należy odłączyć klemę kabla "+". Prąd od auta jest odłączony, wystarczy jeszcze odkręcić jedną lub dwie śruby mocujące akumulator w podstawie. Teraz można wyciągnąć go przy pomocy specjalnej rączki, najlepiej robić to nie przechylając akumulatora, by nie wylał się kwas. Akumulator możemy wymienić na nowy lub oddać do ładowania.

Ładowanie powinno trwać ok. 10 godzin w pomieszczeniu z uchylonym oknem. Podłogę warto zabezpieczyć kartonem. Klemy prostownika zakładamy plus do plusa i minus do minusa. Natężenie prądu powinno być niskie i nie przekraczać 10% pojemności akumulatora. W akumulatorach obsługowych trzeba poluzować nakrętki cel.

Jak podłączyć akumulator?

Podłączanie akumulatora nie jest trudne - wszystkie czynności trzeba wykonywać w odwrotnej kolejności, niż przy jego odłączaniu. Zanim jednak przystąpimy do montażu akumulatora, trzeba wykonać parę drobnych prac. Najpierw, należy za pomocą drucianej szczotki oczyścić podstawę akumulatora i zabezpieczyć ją środkiem antykorozyjnym. W używanym akumulatorze należy także oczyścić zaciski klem i bieguny akumulatora, te ostatnie warto posmarować wazeliną techniczną, w wyniku czego lepiej będzie przewodzić prąd.

Montaż baterii zaczynamy od jej umocowania na podstawie. Musimy to zrobić bardzo dokładnie (wymiary są ściśle dopasowane) i dokręcić śruby mocujące. Teraz przyszedł czas na właściwe podłączenie akumulatora. Zaczynamy od kabla dodatniego, następnie dokręcamy kabel ujemny. Na koniec, warto sprawdzić stabilność zamontowania baterii. Źle osadzony akumulator narażony jest na wstrząsy, co może skrócić jego żywotność.

W przypadku samochodów z dużą ilością systemów elektronicznych, lepiej skorzystać z usług warsztatu samochodowego, mamy wtedy pewność, że wszystkie komputerowe ustawienia pojazdu zostaną zachowane.

Akumulator szczególnej troski wymaga przed okresem zimowym. Jeśli chcemy, by był niezawodny, trzeba go doładować i wyczyścić wszystkie zaciski, zwłaszcza gdy nie mamy garażu i trzymamy samochód na świeżym powietrzu.