Zbliża się zima, a wraz z nią śniegi, mrozy i wszechobecna sól drogowa. Warto zastanowić się wcześniej w jaki sposób powinniśmy zabezpieczyć swój samochód, w końcu musimy czymś dojeżdżać do pracy czy szkoły, nawet wtedy, kiedy pogoda zdecydowanie nie zachęca do tego, aby wyjrzeć za drzwi, a co dopiero gdzieś się wybierać. Tak samo jak dbamy o zabezpieczenie swoich roślin przed zimę, a także zakupienie dla siebie zimowych artykułów takich, jak kurtka, czapki, szalik, czy rękawiczki, podobnie powinniśmy zadbać o to, aby nasz przyjaciel o czterech kołach także był zwarty i gotowy kiedy nadejdą spadki temperatur. Jeżeli my o niego zadbamy, to on odwdzięczy się podobnie, jego stan będzie wciąż zadowalający, a my będziemy mogli cieszyć się niezawodnością samochodu. Poznaj zatem sposoby - jak konserwować samochód przed zimą, czy warto to robić i co tak rzeczywiście jest ważne w tym procesie.

Zalety takich działań

Nie ma znaczenie ile lat liczy Twój samochód, jego ochronę powinna być dla Ciebie integralną częścią przygotowywania go do zmagań z zimowymi anomaliami pogodowymi. Odpowiednia i kompleksowa konserwacja może pomóc Ci utrzymać blachę samochodu w świetnej formie. Mimo, że każdy producent dba o adekwatne zabezpieczenie przeciwkorozyjne płyty podłogowej, ale logiczne jest to, że z biegiem czasu ma ona prawo utracić takie własności, pod wpływem użytkowania i nieustannej styczności z wilgocią, solą drogową, uderzają w nią kamyki, żwir. Wszystko to osłabia działania zabezpieczające, dlatego idealnie, aby była ona wykonywana regularnie.

Kiedy konserwować?

Konserwację trzeba przeprowadzić zanim rozpocznie się prawdziwa zima, ponieważ substancje używane do produkcji soli drogowej (chlorek wapnia i potasu) są ogromnymi wrogami dla długowieczności podwozia. W procesie zabezpieczenia oprócz podwozia, powinny brać udział także takie elementy karoserii, jak: zamknięte profile i nadwozie, pokrywając je adekwatnymi do tego preparatami. Znajdziesz tam potrzebne preparaty do profilaktyki dbania o podwozie, których możesz użyć sam. Kiedy już zakończy się zima, wypada dokładnie umyć auto, aby pozbyć się soli z trudno dostępnych zakątków. Rekomenduje się powtarzanie takich zabiegów co jakieś 4-6 lat, wyjątek stanowią sytuacje, gdzie plamy rdzy zaczynają pojawiać się już wcześniej.

konserwacja samochodu

Podwozie to podstawa

Zabezpieczenie środkami antykorozyjnymi podwozia powinna być priorytetem dla każdego kierowcy, ponieważ to absolutnie ono jest w pierwszej kolejności wystawione na niekorzystne działanie wilgoci i wszelkiego rodzaju uszkodzeń, jakie mogą się pojawić podczas użytkowania w ciągu całego roku a zimą dodatkowo pojawią się także mrozy i sól drogowa. Jeśli nie zadbany o ochronę podwozia, szybko będziemy mogli dostrzec na nim pojawiające się punkty korozyjne, co w rezultacie może drastycznie pogrążyć stan techniczny auta do momentu, kiedy przestanie być bezpieczne do użytkowania. Profesjonalne reperowanie podwozia jest bardzo kosztowne, w szczególności jeśli w przeszłości było bardzo zaniedbane. Pewnie wydaje Ci się, że ten problem dotyczy jedynie starszych samochód, ale niestety nie, w tych kilkuletnich też warto sprawdzić stan podwozia, ponieważ nawet z mniejszych punktów korozyjnych z biegiem czasu można zobaczyć coraz większe. Lepiej i bezpieczniej więc będzie zapobieganie takim sytuacjom.

Jak wyglądają zabiegi?

Jeśli jesteś już zdecydowany aby podjąć działania zabezpieczających stan Twojego samochodu, ale nie masz przeznaczonych dużych środków ku takiemu przedsięwzięciu, możesz zadbać o ochronę powierzchni sam. Jeżeli słyszysz od znajomych, że można zrobić to szybko i profesjonalnie to musisz wiedzieć, że to nieprawda. Szybko w tym przypadku wyklucza profesjonalnie. Możesz skorzystać z kompleksowego warsztatu, który wykona to za Ciebie, albo jeśli znasz się chociaż trochę w tematach mechaniki i podstawach takich zabiegów, poradzisz sobie w zabezpieczeniu niektórych części.

Rzut fachowego oka

Preparaty posiadające własności antykorozyjne charakteryzują się głównie tym, że ich działanie uruchamia się powoli w kilku procesach. Środki antykorozyjne są nanoszone w przeciągu od kilku godzin do nawet kilku dni, dlatego też nie można zrobić tego szybko. Jeśli chodzi o starsze modele, bardzo często są one już dotknięte korozją, a co za tym idzie, ich konserwacja będzie zawierać kilka różnych etapów.

Pierwszym działaniem, jakie trzeba wykonać, będzie właściwe obejrzenie podwozia auta. Środki chroniące przed korozją są specyficznym połączeniem związków chemicznych, dlatego do ich używania trzeba podchodzić rozsądnie i zapoznać się wcześniej z ich właściwościami i działaniem. Najbardziej precyzyjną pracą z całego procesu będzie określenie profili zamkniętych i zrobienie do nich dostępu np. zdemontowanie części z tworzywa. Konserwacja nie jest łatwym procesem, bowiem nie wystarczy popsikać pierwszym lepszym środkiem ochrony karoserii. Jeśli nie masz doświadczenia, lepiej jest powierzyć wykonanie takiej pracy profesjonalistom.

wizyta w serwisie samochodowym

Uważaj

Zdecydowanie powinieneś unikać natrysków bitumicznych w kierunku powierzchni auta, którego otwory nie są zabezpieczone i osłonięte. Dotyczy to hamulców, wydechu i zawieszenia. Spece od pielęgnacji klasycznych modeli właściwie nie używają bitumicznych uodpornień, ponieważ twierdzą, że efektywne i gustowne jest korzystanie ze środków przeciwkorozyjnych opartych o zastosowanie tłuszczów i wosków.

Co możesz zrobić?

Decydując się na profesjonalną konserwację podwozia u specjalistów, możesz jednak na własną rękę zakonserwować pewne elementy karoserii, jak np. profile zamknięte, klapy i drzwi. Warto też z własnej inicjatywy poszukać czy na pojeździe nie ma punktów korozyjnych, jeśli tak - trzeba je zabezpieczyć. Proces renowacji podwozia będzie ściśle uzależniony od tego, jaki stan reprezentuje Twoje auto, a także poziomu rdzy w jakim się znajduje, czy jest rdza powierzchniowa czy też perforacyjna. Jeśli chodzi o perforacyjną dostępne środki mogą wprawdzie spowodować opóźnienie jej procesu, ale zawsze pozostaną uszkodzenia w postaci dziur, dlatego auto warto wcześniej oddać na kurację do blacharza. Jeśli to korozja powierzchniowa, zabieg taki będzie procesowy i dość długi. Jeśli jednak nie ma rdzy - można zabezpieczyć swobodnie profile zamknięte, szukając odpowiedniego do nich dostępu, gdzie umieścimy sondę zawierającą środek.

Do profili zamkniętych, dedykuje się stosowanie tłuszczy, wosków i olejów, można zakupić środek dedykowany amatorom, nie są one jednak długotrwałe, jeśli powierzchnia gdzie będą nałożone - nie jest adekwatnie oczyszczona i przygotowana. Warto stosować pod woski, cienki podkładowy preparat, który będzie zapobiegał tworzeniu się uszkodzeń w obrębie powierzchni wosku. Silne preparaty antykorozyjne można również stosować na bardziej zajęte korozją powierzchnie.

Zimą najlepiej zwrócić szczególną  uwagę w kierunku potrzeb Twojego auta

A co z lakierem?

Skupiając się w kierunku podwozia, nie możemy zapominać także o lakierze. Nie możemy sobie wmawiać, że wystarczy umycie pojazdui już jest zadbany. Nic bardziej mylnego. Każde auto dobrze się czuje, kiedy możemy sobie pozwolić na jego ręczne mycie wraz ze sporadycznym woskowaniem, nawet za pomocą środków polerskich, dodawanych do preparatów stosowanych w myciu pojazdów. Fundowanie takich zabiegów dla swojego dwuśladu, sprawi, że będzie on odporniejszy na korozję i zanieczyszczeniana jakie jest narażany, a w dodatku wzrosną jego walory estetyczne. Woskowanie można wykonać takimi metodami:

  • woskowanie ręczne- uważane jest za jedno z najskuteczniejszych. Aby przeprowadzić taki zabieg, będziemy potrzebować określonego rodzaju wosku, a także co najmniej dwóch/ trzech ściereczek, jedna do nakładania a druga do polerowania i pozbywania się nadmiaru produktu. Rodzaj preparatu, jaki można nabyć również ma przeróżne specyfikacje i zadania, może on bowiem oprócz woskowania, działać oczyszczająco na karoserię, polerująco, może mieć właściwości koloryzujące, a także dzięki temu pomagać w koloryzacji zarysowań. Jedynym minusem jest to, że zabieg wymaga sporych poświęceń czasu i pracy, ale dzięki temu wosk otuli karoserię chmurką w postaci niewidocznej powłoki.
  • woskowanie na mokro - polega ono na natryskiwaniu preparatu przeznaczonego do woskowania na karoserię pojazdu., lub w sprayu, które trzeba nakładać, kiedy auto po umyciu jest jeszcze mokre. Nie musimy wycierać go po takim zabiegu. Warstwa ochronna kładziona takimi metodami, oprócz tego, że pięknie wygląda, zabezpiecza przed czynnikami zewnętrznymi nie gwarantują one jednak długoterminowej ochrony, nie pozbywają się też wszystkich zanieczyszczeń z powierzchni.
  • obrotowa polerka - woskowanie samochodu takim sposobem polega na usuwaniu utlenionego i uszkodzonego lakieru, wygładzając powierzchnię. Jest to metoda zazwyczaj wykorzystywana przez profesjonalne, doświadczone osoby, gdyż początkującemu może przynieść więcej kłopotu. Jest to jeden z najbardziej skutecznych sposobów, ale też wymaga wcześniejszego doświadczenia.
  • polerka oscylacyjna - ten rodzaj może być wykorzystywany przez amatorów, taka polerka jest dedykowana nowszym modelom, gdyż jej efekty nie są do końca zadowalające, można użyć jej do rozprowadzania woskowych past, ale w końcowym etapie wciąż musimy użyć miękkiej szmatki.

Jeśli nie czujesz się pewnie w wykonywaniu tego typu prac, najlepiej będzie powierzyć je zaufanemu, profesjonalnemu warsztatowi.

Warto konserwować swój pojazd przed rozpoczęciem zimy, ponieważ daje to ogromne korzyści w długoletnim użytkowaniu, w ten sposób nasze auto wolniej ulega uszkodzeniom, na jakie narażone jest każdego dnia, a co za tym idzie możemy się nim cieszyć o wiele dłużej. Koszty, jakie będziemy zmuszeni ponieść naprawiając elementy karoserii są o wiele wyższe niż inwestycja w zabieg konserwacji, który możesz przeprowadzić we własnym zakresie. Nie zapominaj także o reszcie swojego dwuśladu, aby sprawić mu prezent w postaci woskowej powłoki, dzięki temu zapewnisz mu ochronę przez wilgocią i zanieczyszczeniami. Od Ciebie już zależy jaką metodę wybierzesz.