Kiedy Trzeba Wymienić Olej I Filtr Oleju W Samochodzie?

Kiedy należy wymienić olej i filtr oleju w samochodzie?

Olej silnikowy jest bezsprzecznie najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Aby mieć pewność co do prawidłowości pracy układu smarującego trzeba zadbać o jego regularną wymianę. Kiedy należy ów zabieg przeprowadzić? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Funkcje oleju silnikowego a częstotliwość jego wymiany

To, jak często wymieniany jest olej silnikowy, wpływa na trwałość i poziom awaryjności jednostki napędowej, trwałość osprzętu (jak np. turbosprężarka), a nawet zużycie paliwa. Wymiana oleju we właściwym czasie zapobiega też osadzaniu się nagaru, będącego prawdziwą zmorą nowoczesnych silników benzynowych o mniejszej pojemności, zwanych też donsizingowymi. Poza tym, zachowanie maksymalnej żywotności licznych elementów (jak np. łańcuchowego napędu rozrządu, czy wspomnianej już turbiny) wiąże się z utrzymywaniem właściwego poziomu oleju silnikowego. Podsumowując, olej silnikowy odpowiada za:

  • redukcję oporów pracy silnika, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa
  • uszczelnienie komór spalania i luzów między pracującymi elementami
  • zmniejszenie tarcia między cylindrami a pracującymi tłokami, a tym samym redukcję hałasu wytwarzanego przez silnik
  • odprowadzanie zanieczyszczeń
  • chłodzenie pracujących elementów
  • ochronę przed korozją dzięki zawartości dodatków antykorozyjnych.

Kiedy wymieniać olej silnikowy?

Zasadniczo częstotliwość wymiany oleju oraz jego objętość jest ustalana przez producenta samochodu — podawana jest zazwyczaj w kilometrach przebiegu lub czasie eksploatacji. Producent określa też specyfikację oleju samochodowego. Zdarza się, że producenci zalecają stosowanie oleju od konkretnego producenta, ale kluczowa zawsze pozostaje specyfikacja. Nie oznacza to oczywiście, że zdania w tej kwestii nie są podzielone i w praktyce pojawiają się odstępstwa. Najlepiej obrazuje to przykład nowoczesnych silników — niektórzy ich producenci zalecają używanie olejów silnikowych typu long life, które podlegają wymianie co 30 lub nawet 50 tys. km przebiegu. Natomiast znaczna część specjalistów i mechaników podaje wartość graniczną w zakresie 15-17 tys. km.Przy wyższym przebiegu filtr nie jest już w stanie skutecznie zatrzymywać, a sam olej zyskuje status przepracowanego, tracąc swe właściwości smarownicze i antykorozyjne.

Jeśli zaś chodzi o auta podlegające eksploatacji głównie w warunkach miejskichpowinno się wymieniać przy przebiegu od 10 do 12 tys. km.

Jeszcze częstsze wymiany są zalecane w przypadku samochodów z instalacją gazową — w nich olej należy wymieniać nie rzadziej niż co 10 tys. km przebiegu. A jak to się ma do samochodów, które w ciągu roku nie pokonują więcej niż kilkaset kilometrów? W ich przypadku zalecana jest wymiana oleju raz w roku. Jeśli nasz samochód wyposażony jest w silnik wysokoprężny z filtrami cząsteczek stałych FAP i DPF, musimy pamiętać o stosowaniu olejów niskopopiołowych.

A oto kilka przykładów zaleceń producentów:

  • Ford Focus 1.6 TDCI (2006) — co 40 tys. km lub co dwa lata — 3,4 – 3,8 l — specyfikacja: Ford WSS M2C-913 C - SAE 5W30
  • Volkswagen Golf IV 1.4 — co 30 tys. km — 5 l — specyfikacja: Volkswagen 500 00 (oleje lekkobieżny do silników benzynowych) lub Volkswagen 501 01 (olej silnikowy o wszechstronnym zastosowaniu do silników benzynowych)
  • Jaguar XF 3.0 Diesel (2010) — co 25 tys. km lub raz w roku — 6,5 l — specyfikacja: ACEA C2, API SN 5w30 syntetyczny

A jak to jest z filtrem oleju silnikowego?

Jak już wspomniano, jego prawidłowa praca wpływa na stan całego układu napędowego. Kiedy więc należy go wymieniać? Odpowiedź jest bardzo prosta — filtr oleju powinien być wymieniany razem z olejem silnikowym.

Gdzie szukasz sprawdzonych części? Zajrzyj do naszego sklepu czesci.lr.pl.

Wymiana oleju w skrzyni biegów

Podobnie jak w przypadku silnika, również olej w skrzyni powinien podlegać wymianie — pełni on bowiem równie ważną funkcję. Niestety spora część producentów w ogóle nie informuje o konieczności wymiany oleju w skrzyniach biegów, a niektórzy ludzie twierdzą, że oleje typu long life wystarczą na całe „życie” skrzyni, czyli w praktyce ok. 200 do 250 tys. km przebiegu. Co ile powinno się więc wymieniać olej przekładniowy? To już zależy od typu skrzyni.

Automat

W przypadku automatycznej skrzyni biegów, olej przekładniowy (ATF) nie tylko chłodzi, smaruje i odprowadza z niej zanieczyszczenia, ale też bierze udział w przekazywaniu sygnałów wykonawczych z jednostki sterującej pracą automatu. W związku z tym brak wymiany oleju w tych przekładniach prowadzi do ich zniszczenia i sporych kosztów naprawy, która potrafi pochłonąć ponad 10 tys. zł. Automaty wymagają też wymiany filtrów skrzyni biegów. Dla większości marek filtry te nie są drogie (w granicach 100 zł), lecz niektóre mogą niemile zaskoczyć swoją ceną — przykładowo oryginalne filtry VAICO do BMW to koszt około 700 zł, a cena filtrów marki Land Rover potrafi przekroczyć 1000 złotych.

Mimo że niektóre firmy twierdzą, że wymiana oleju w ich skrzyniach biegów nie jest potrzebna, mechanicy zalecają dokonać pierwszej wymiany oleju przekładniowego po 80-100 tys. km, a każdej kolejnej po 30 tys. km przebiegu. Informacje dotyczące częstotliwości wymiany oleju przekładniowego można też znaleźć na stronie producenta danej skrzyni.

Manualna

W przypadku tego typu skrzyni biegów regularne wymienianie oleju przedłuża jej żywotność i zapewnia pełną sprawność bez względu na porę roku. Ważne jest też utrzymywanie właściwego poziomu tego płynu. W manualnej skrzyni biegów wymianę powinno przeprowadzać się co 100 tys. km przebiegu lub co 6 lat.

Podsumowanie

Terminowa wymiana oleju w samochodzie to niezwykle ważna kwestia, pozwalająca przedłużyć żywotność smarowanych elementów i zapewnić ich prawidłową pracę. Jest to zdecydowanie aspekt eksploatacji auta, na którym nie należy oszczędzać.