Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu. Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Które Felgi Wybrać Na Wiosnę - Stalowe Czy Aluminiowe?
Felgi stalowe czy aluminiowe? Które wybrać na wiosnę?
Choć oba te typy felg są popularne na naszych drogach, wciąż krążą o nich mylne opinie. Poniżej przedstawimy zalety i wady obu opcji, dzięki którym łatwiej będzie podjąć decyzję, którą z nich wybrać na wiosnę.
Zalety i wady felg stalowych
Stalowe obręcze wciąż są bardzo często spotykanym widokiem, zwłaszcza w nieco starszych samochodach, gdzie względy praktyczne przeważają nad wyglądem.
Zalety
Podstawową zaletą felg stalowych jest ich łatwość naprawy — w przypadku odkształcenia można je bardzo łatwo i tanio wyprostować. Oczywiście nie da się tego robić w nieskończoność, gdyż blacha w końcu może pęknąć. Powszechnie uważa się, że felgi stalowe są znacznie tańsze od aluminiowych. Jest to częściowo prawda — o ile same obręcze są rzeczywiście tańsze, zazwyczaj trzeba dokupić do nich jeszcze elementy montażowe (które są dołączane do zestawu w przypadku alufelg) i kołpaki, co zmniejsza rozstrzał cenowy. Kołpaki są oczywiście mocno opcjonalne, ale służą poprawie wyglądu kół i mogą wyraźnie podbić cenę, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na produkt markowy. Między mity trzeba także włożyć przeświadczenie o ich większym ciężarze — waga felg stalowych jest porównywalna z wagą felg aluminiowych. Wymogi konstrukcyjne felg aluminiowych sprawiają, że w modelach o tej samej średnicy różnica ta mieści się w granicach 1 kilograma… na korzyść obręczy stalowych. Wyraźnie lżejsze są natomiast alufelgi używane na torach rajdowych.
Wady
Jeśli zaś o wady chodzi, pomijając oczywiste gorsze walory wizualne, stalowe felgi gorzej przewodzą ciepło. Ma to duże znaczenie dla chłodzenia układu hamulcowego, co wpływa na jego żywotność. Poza tym są miękkie i podatne na poważne uszkodzenia (łatwiej pękają), a także szybciej korodują.
Zalety i wady felg aluminiowych
Alufelgi montowane są zazwyczaj ze względu na swoje walory wizualne. Tymczasem to wcale nie jest ich najważniejsza cecha.
Zalety
Jako ważniejszą cechę felg aluminiowych trzeba bez wątpienia wymienić elastyczność — felgi tego typu nie pękają pod naciskiem siły, tylko ulegają odkształceniu. Dzięki temu można się bezpiecznie i kontrolowanie zatrzymać po ich uszkodzeniu. Kolejną zaletą alufelg jest zwiększenie wydajności chłodzenia układu hamulcowego — aluminium wyraźnie lepiej niż stal odbiera ciepło z tarcz hamulcowych i tym samym obniża ich temperaturę. Zazwyczaj felgi aluminiowe montuje się wraz z oponami o niższym profilu. Takie opony zwiększają przyczepność na zakrętach, jednak gorzej chronią felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, dlatego niekoniecznie to rozwiązanie sprawdzi się na naszych drogach. Ważną zaletą felg aluminiowych jest też wysoka odporność na korozję, która w znaczący sposób wpływa na żywotność takich obręczy. Warto przy tym zaznaczyć, że felgi renomowanych producentów będą posiadały specjalne antykorozyjne powłoki.
Wady
Za najpoważniejszą wadę felg aluminiowych trzeba uznać stosunkowo niską wytrzymałość — piasek, kamienie, a nawet sól występująca na naszych drogach stanowią dla nich zagrożenie. Jest tak, gdyż wszelkie uszkodzenia mechaniczne przyspieszają proces utleniania się aluminium. Dlatego też wymagają odpowiedniej pielęgnacji z użyciem profesjonalnych środków, zwłaszcza w okresie zimowym. Aluminium jest także podatne na działanie substancji żrących, dlatego nie powinno się ich czyścić zawierającymi je preparatami, gdyż osiągnie się efekt wręcz odwrotny i trwale uszkodzi powłokę felg. Gdy dojdzie do odkształcenia felgi, trzeba też liczyć się z wyższymi niż w przypadku stalowych kosztami naprawy.
Jak dobrać rozmiar felgi?
Właściwe dopasowanie felg jest niezwykle istotne dla układu zawieszenia i stanu ogumienia pojazdu. Może to sprawić problem nawet doświadczonym kierowcom. Oto trzy najważniejsze parametry, które trzeba wziąć przy tym pod uwagę:
- Rozmiar felgi — o ile zamontowanie felg o rozmiarze mniejszym lub większym, niż oryginalne nie jest zbyt trudne, trzeba oczywiście przestrzegać zakresu określonego przez producenta. W praktyce wygląda to tak, że zmiana o więcej niż dwa rozmiary, np. z 14’ na 18’, może spowodować znaczące zmiany w motoryce samochodu. Nie można też zapomnieć, że większe felgi przekładają się na niższy profil opony, a tym samym większą podatność na uszkodzenia kół na nierównym podłożu.
- Szerokość felgi — cecha istotna nie tylko dla dopasowania, ale też z punktu widzenia prawa. Przepisy mówią jasno, że żadna część koła nie może wystawać poza obrys samochodu. Nieprzestrzeganie tego zapisu może się skończyć sporym mandatem i utratą dowodu rejestracyjnego. Warto wziąć to pod uwagę, szczególnie gdy marzą nam się sportowe felgi.
- Średnica koła — bez względu na to, jak wielkie felgi czy opony zamontujemy, parametr ten musi pozostać bez zmian. Nieprzestrzeganie tej normy może skończyć się w najlepszym wypadku uszkodzeniem ogumienia o nadkola, a ostatecznie prowadzić do naruszenia integralności podwozia. Zbyt szerokie opony to także ich szybsze ścieranie się i deformacje.
Komu powierzyć montaż felg?
Aby mieć pewność, że obręcze zostaną właściwie założone i nie ulegną przy tym uszkodzeniu, najlepiej jest powierzyć ich montaż profesjonalnemu warsztatowi. Dotyczy to zwłaszcza felg aluminiowych.
Sprawdź felgi w naszym sklepie.
Podsumowanie
Choć oba rodzaje felg mają swoje wady i zalety, ostateczny wybór między nimi pozostaje kwestią gustu właściciela i przeznaczenia samochodu. Kiedyś znaczny wpływ na decyzję miała cena, jednak obecnie można dostać felgi aluminiowe renomowanych producentów, nie wydając więcej, niż za komplet dobrej jakości stalowych obręczy. O ile wybór felg na lato czy zimę jest stosunkowo łatwy, tak wiosna, łącząca w sobie elementy obu tych pór roku, wcale sprawy nie ułatwia. Czynnikiem przeważającym pozostają więc preferencje danego kierowcy. Niezależnie od ostatecznej decyzji, warto postawić na felgi renomowanych producentów, co da nam pewność co do jakości naszych obręczy.